Scrum, na rozdiel od iných metodík, definuje iba tri roly –  produktový vlastník, ScrumMaster a vývojový tím.

Produktový vlastník

Najdôležitejšou rolou pre úspešnú adaptáciu Scrumu je práve Produktový vlastník. Produktový vlastník sa zaoberá tým, ČO produkt robí. Je produktovým manažérom, robí marketing a podieľa sa aj na obchode. Určuje kedy má byť aká časť produktu dostupná, no chápe, že je to len zámer, pretože konkrétny dátum určuje tím.

Zodpovednosti:

  • Je zodpovedný za víziu a definíciu produktu, ktorý tím vyvíja.
  • Podpora a spolupráca s marketingom a obchodom.
  • Komunikácia so zákazníkmi.
  • Manažment požiadaviek.
  • Ohodnotenie hodnoty požiadaviek.
  • Prioritizácia požiadaviek.
  • Plánovanie releasov a iterácií.
  • Akceptácia implementácie.
  • Feedback tímu o požadovaných zmenách.

ScrumMaster

Táto rola je skôr zameraná na fungovanie tímu. ScrumMaster je potrebný preto, aby pomohol tímu s prekážkami, ktoré ho brzdia a aby poskytol priestor tímu nato, čo vie tím robiť najlepšie – vyvíjať.

Zodpovednosti:

  • Dodržiavanie Scrum a agilných princípov.
  • Identifikácia problémov, ktoré spomaľujú tím.
  • Odstránenie týchto problémov s pomocou iných.
  • Sledovanie progresu vývoja.
  • Koučing tímu.
  • Dohodnutie a zorganizovanie porád a stretnutí.

ScrumMaster nepriďeľuje úlohy ani neodhaduje dobu implementácie. Nie je ani zodpovedný za odpovede na otázky čo, ako a kedy.

Tím

A nakoniec je tu tím ľudí, ktorí robia skutočnú prácu :). Pod pojmom tím rozumieme všetkých, ktorí produkt vyvíjajú, testujú, nasadzujú a popisujú. Vrátane dizajnérov webu, ľudí, ktorí nahrávajú screencasty atď. Odpodúčanou veľkosťou tímu je 7-9 ľudí kvôli zjednodušenej komunikácii.

Zodpovednosti:

  • Tím určuje AKO je produkt vyvíjaný.
  • Tím sa dohodne na pláne iterácie.
  • Tím sa samoorganizuje, je na členoch tímu vybrať si úlohu, ktorú sú schopní dokončiť.
  • Tím odhaduje časovú náročnosť práce.
  • Zmeny požiadaviek alebo priorít tím komunikuje s produktovým vlastníkom, nerozhoduje o nich samostatne.
  • Tím predvedie výsledok iterácie produktovému vlastníkovi a zákazníkom.
  • Tím navrhuje zlepšenia procesu.