Ako vytvoriť Business a Lean canvas

Ako vytvoriť Business a Lean canvasKtorým začať? Lean canvas je jednoduchší takže ho môžete mať hotový skôr. Lean canvas je viac vhodný pre nové produkty a služby. Business canvas pre staršie alebo aktuálne produkty a služby.

Business canvas sa zameriava na zdroje, aktivity a partnerov, kým lean canvas na problémy a hodnoty. Lean canvas umožňuje riadiť vývoj krok za krokom prístupom problém-riešenie.

Viac ľudí. Nie veľa.

Canvas nikdy netvorte sami. Potrebujete nájsť aj alternatívne pohľady. Potrebujete identifikovať podstatu biznisu. Najefektívnejšie sa nám v praxi ukázala tvorba troma až piatimi ľuďmi. Ľudmi s rôznymi rolami v organizácii. Od obchodu, cez marketing a vývoj. Plán sa tak stane vlastníctvom tímu, nebude mu nariadený niekde zhora. Bude to ich dieťa…

Nájdite si čas

Canvas vznikne škrtaním a prepisovaním. Nenapíšete ho na prvýkrát ani počas jedného dlhého stretnutia. Budete potrebovať čas si premyslieť formulácie, čas na ich zostručnenie. Na vyhodenie slov, ktoré nepridávajú podstatu.

Vyhraďte si dlhšie časové obdobie (2-3 týždne), počas ktorého sa budete v skupine pri pláne stretávať. Dajte si tieto stretnutia do kalendára každý druhý deň. Pravidelne, v čase kedy nebudete rušení.

Zároveň sa dohodnite na dni, kedy chcete mať canvas hotový. Aby sa nezmenil na tvorbu príliš dokonalej definície. Realisticky  zhodnoťte či už nevytvárate zbytočnosti.

Z očí do očí

Stretnite sa najlepšie osobne. Ak nie, tak sa o canvase bavte aspoň z očí do očí. Potrebujete vidieť reč tela, cítiť, či je myšlienka prijímaná skupinou alebo nie. Email ani zdieľaný dokument to nenahradí. Určite nie počas stretnutia.

Papier je základ

Canvas musí byť počas tých 2-3 týždňov dostupný a viditeľný. Kedy máte najlepšie nápady? Často vtedy, keď na problém nemyslíte.  Efekt ‚cik pauzy‘ alebo ‚prestávky na cigaretu‘. A práve preto potrebujete mať model na papieri. Potrebujete, aby z neho sálala radiácia. Moment osvietenia, ktorý vás mimovoľne prinúti vstať a zhmotniť myšlienku na papier.

Pre začiatok použite flipchartové papiere. Nachystajte si aj viacero zvýrazňovačov rôznej farby, ale s tenkým hrotom, ktorý vám umožní písať zrozumiteľne aj menším písmom.

Canvas by mal skončiť na strane A4. Práve toto obmedzenie vás prinúti napísať plán hutne, hodnotne a napriek tomu zrozumiteľne.

Forma

Skúšajte aj iné formy zápisu canvasu. Na našich workshopoch vidíme rôzne prístupy. Ľudia zväčša zvyknú iba zapisovať vety. No ak máte v tíme grafika, vizualizácia je zrazu úplne iná. Ako napr. na obrázku dole z  workshopu Základy Agile a Scrum.

Perfektný začiatok, ktorý dostal všetkých členov tímu do varu. Motivoval.

Canvas predajte

Predajte ho tímom vo firme. Nechajte si ho spripomienkovať. Aktívne počúvajte. Táto spätná väzba ho dostane na ďalšiu úroveň. Kvalitatívne vyššiu. A navyše odrazu viacero ľúdí vo firme vie čo sa chystá. Zrazu je to ich budúcnosť, na ktorej mohli aktívne participovať.

Pohľad cez plece

Ak už je canvas hotový a vy už dávno vytvárate produkt, nájdite si čas a vyhodnoťte ako sa vám darí.

  • Skutočne oslovujete cieľové segmenty?
  • Nemáte v produkte vlastnosti, ktorú neriešia kľúčové problémy?
  • Tvoríte zisk tak ako ste plánovali? Nezmenilo sa to?
Možno prídete nato, že canvas je potrebné zmeniť. A možno prave to je na ňom dobré…

Ako ďalej?

Ako uchopiť canvas v reálnom živote?

Nech sa o neho stará produktový vlastník. Nech sa stane východiskom pre produktový backlog.  Použite ho pri plánovaní verzií a sprintov. Nech canvas je validáciou vlastností či už plánovaných, alebo už nasadených u klientov.

Tvorba v praxi

Ako tvorba business modelu vyzerá v praxi? Pozrite sa na blog post Business model a produktová stratégia.