icon
Zaregistrujte sa už dnes na naše obľúbené verejné tréningy v roku 2024. Ručíme za vysokú spokojnosť.

Ako na daily stand-up: 10 tipov pre produktového vlastníka

Je podľa vás produktový vlastník členom tímu? Vačšinou nám tímy počas agile mentoringu odpovedajú, že nie. Aj keď sa nevyzná vo vývoji po technickej stránke, jeho prítomnosť na denných stand-upoch má veľký význam. Keďže sa ale nezúčastňuje na samotnej implementácii, tím ho môže brať ako cudzí element a mať tak problém vystupovať pred ním. Ako tomu predísť?

Produktový vlastník by sa nemal zapájať do denných stand-upov…

Nie každému je jasné, či by mal produktový vlastník byť na každodenných stand-upoch alebo prečo vôbec. Je pravda, že v príručke Scrumu je napísane, že by sa nemal zapájať. Dôležité je tu slovo zapájať, teda by na nich nemal vystupovať. Jeho prítomnosť v miestnosti je ale dôležitá. Nie preto, aby vedel zistiť, čo tím robí alebo skontrolovať, či ide všetko podľa plánu. 

Úloha Produktového Vlastníka na denných stand-upoch je tímu pomôcť.

Produktový vlastník je dôležitou súčasťou tímu. Rovnako ako Scrum Master by teda na denných stand-upoch nemal chýbať.

Ak sa vyskytnú malé nejasnosti ohľadom user story, product owner ich môže vyjasniť hneď a predísť tak meškaniu kvôli zablokovaniu úloh. Ak tím zistí, že nestíha, product owner určí, ktoré user stories v sprinte vynechať a ktoré majú prioritu. Účasťou na denných stand-upoch tiež zostane v obraze a nebude sa teda pri každom plánovaní začínať od „nuly“.

Produktový vlastník alebo produktový manažér: varovné signály

produktový vlastník manažér product owner manager

Stalo sa vám, že je tím nejaký nervóznejší keď sa prídete pozrieť na stand-up? To vás možno berú ako manažéra! Aj keď sa to nezdá, maličkosti ktoré vám môžu prísť ako bezvýznamné, môžu ovplyvniť ako vás tím vníma.

Počas práce s jedným tímom sme si všimli zaujímavý fenomén. Na stand-upe stál produktový vlastník vždy oproti tímu tak, že ho každý videl. Nebol to zámer, ale tím sa bál postaviť vedľa neho. A tomu zodpovedala aj komunikácia medzi tímom a produktovým vlastníkom.

Bola agresívnejšia, bola o obraňovaní svojich pozícií. Tiež ho nechceli ani na retrospektíve. To je indikácia toho, že pre nich bol produktový vlastník manažér. A to je pre agilný vývoj nesprávne. Čo sme spravili? Nechali sme produktového vlastníka prísť trochu neskôr k tímu a zamiešať sa. Tím tak nevedel kde sa PO postaví a po pár stretnutiach im to bolo aj jedno.

K takejto situácii môže viesť viac vecí. Ak produktový vlastník berie denné stand-upy ako status update meetingy a chce byť na nich aby tím kontroloval, je jasné, že tím nebude nadšený jeho prítomnosťou. Každodenné otázky typu „Kedy to bude?“ a „To ešte nie je hotové?!“ by odradili aj tých najvytrvalejších. 

Mikromanažovanie denných stand-upov má rovnaký efekt.

Ďaľším negatívnym faktorom môže byť ak produktový vlastník na stand-upy nechodí pravidelne alebo nechodí na čas. Ak prídete len z času na čas, tím môže vnímať vašu neprítomnosť ako nezáujem a tým viac si myslieť, že keď už prídete, je to len na kontrolu.

Rovnako dôležité je ako sa na stand-upe správate. Vypytujete sa otázky alebo často niekoho prerušujete? Takým správaním sa z 15 minútového stand-upu ľahko stane 40 minútový daily meeting.

Ak sa vždy postavíte tak, aby ste videli každého a uprene sledujete, môže to budiť dojem autoritatívnosti a nie rovnocenného člena tímu, ktorý je tam aby mohol pomôcť.

Ako stáť na stand-upe

Aby ste svojou prítomnosťou tímu ozaj pomohli a nerobili iba manažéra, v prvom rade si musíte uvedomiť, načo denný stand-up je. Slúži ako synchronizácia tímu a zjednodušuje transparentnosť vývoja.

Produktový vlastník sa má stand-upu zúčastniť, nie na ňom vystupovať. Skúste si preto sadnúť k Scrum Mastrovi a tím počúvať, alebo si robiť poznámky. Prípadne sa medzi nich zamiešajte a počúvajte, tak ako zvyšok tímu. Dávajte pozor a nezasahujte do diania, ak vám niekto nepoložil otázku.

Tím rešpektujte a preto buďte vždy na čas a nevynechávajte stand-upy kvôli iným meetingom, sú dôležitou súčasťou vývoja.

Komunikujte so scrum mastrom. Uistite sa, že tím vie prečo tam ste. Ak si budú myslieť veci ako „Načo je tam produktový? Veď o Jave aj tak nič nevie, nepotrebujeme ho tam!“, nebudú vás tam chcieť. Tím by mal pochopiť, že vaša prítomnosť je pre nich benefitom a je dôležitá pre hladký a transparentný priebeh vývoja.

Produktový vlastník je člen tímu, ktorý ho zastupuje pred klientmi, alebo vedením firmy, a tak musí byť informovaný.

Produktový vlastník prispieva do výsledného produktu podobne ako členovia tímu. Prispieva však z inej perspektívy. A preto je produktový vlastník členom tímu.

Ak máte pocit, že je nejaký problém medzi vami a tímom, riešte ho so scrum mastrom. Ste členom tímu a scrum master by sa mal snažiť začleniť vás. Nevynechávajte tímové aktivity, zblížia vás. Robí tím napríklad personálne mapy? Určite sa pridajte k tímu pri ich tvorbe!

10 odporúčaní pre Produktového vlastníka

Na stand-upe vystupuje tím, vy by ste sa mali zúčastniť. V prípade, že sa naskytne problém, tím vás môže požiadať o pomoc hneď a nie až na sprint review.

Preto sa snažte aby vás tím na stand-upe chcel a aby ste ich svojou prítomnosťou nerušili.

Pamätajte:

  1. stand-up nie je status update,
  2. vy nie ste jeho manažérom,
  3. stand-up by ideálne nemal byť dlhší ako 15 minút, nepredlžujte ho preto z vašej pozície,
  4. na stand-upe rozprávajte ako posledný, inak ľudia prepnú kontext na vaše problémy, ktoré sú často o príprave ďalších požiadaviek, nie o stave aktuálne riešených,
  5. nerozprávajte im o tom, aké ďalšie user stories pripravujete, na to je ešte dosť času,
  6. sadnite si alebo sa zamiešajte medzi tím a počúvajte,
  7. odpovedajte na otázky a smerujte tím, veďte ho k cieľu,
  8. nestarajte sa príliš o detaily implementácie, dajte členom tímu priestor pre sebarealizáciu,
  9. nevynechávajte stand-upy a nemeškajte,
  10. ak je problém, pracujte na ňom so scrum mastrom.

Pokračovanie

Denný standupPraktikyProduct OwnerScrumTipy

Mohlo by Vás zaujímať

Ako na delenie požiadavky: Obchodné pravidlo

Ako na delenie požiadavky: Obchodné pravidlo

Komplexné produkty umožňujú paradoxne jednoduchšiu a rýchlejšiu tvorbu produktov. Ak priorizujete požiadavky delené...

Ako deliť požiadavky, časť 2: Podľa operácií

Ako deliť požiadavky, časť 2: Podľa operácií

Počuli ste o user stories splitting? Veľké požiadavky sa majú rozdeliť na menšie. V článku nájdete viacero príkladov...

Ako nepísať požiadavky v Agile: Procesné kroky

Ako nepísať požiadavky v Agile: Procesné kroky

Ako správne písať požiadavky v agile? Typické chyby pri písaní user story. Product ownership zmysluplne....

Novinky

Naše Agiloviny

Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity

Posielať na

spracovaním osobných údajov

Ďakujeme