Späť
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre tím.
Dlhodobá podpora tímov mentormi.
Spoznajte potenciál pre zlepšenia tímu.
Príprava a nastavenie tímu pre tvorbu komplexných produktov škálovaným Agile.
Ucelený a zmysluplný rozvoj tímu
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Scrum Mastrov.
Dlhodobé programy rozvoja schopností.
Identifikujte svoje potenciály pre ďalší profesionálny rozvoj.
Príprava Scrum Mastrov pre prácu v škálovanom Agile.
Pripravte sa na prácu produktového vlastníka škálovaného portfólia produktov.
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Produktových vlastníkov.
Príprava firmy pre škálovanie agilných praktík.
Vzdelávanie pripravujúce firmu pre zavedenie Agile.
Dlhodobé rozvojové programy pre zavedenie agilných praktík do firmy.
Hodnotenie agility firmy a identifikácia potenciálov pre ďalšie zlepšovanie.
Naše služby
TRÉNINGY
ROZVOJ
HODNOTENIE
ŠKÁLOVANIE
Ďalšie odkazy
Domov / Blog / 7 krokov k biznis plánu na jednej A4 stránke
Update 2015-05: Prečítajte si ako na Tvorbu business modelu a produktovej stratégie v praxi
Koniec roka sa rýchlo blíži a predpokladám, že v mnohých firmách už prebehli stretnutia ohľadom plánov na rok 2013. Možno sa chcete v roku 2013 pustiť do nového biznisu. Možno to bude nový produkt alebo služba.
Počas školení v tomto roku sme sa mnohokrát stretli s tímami, ktorým chýbala predstava o vízii alebo stratégii produktu. Nestretli sa s vysvetlením prečo vlastne tvoria produkt a vôbec, kto ho bude používať? Zašlo to až tak ďaleko, že už ich to ani nazaujíma. Jednoducho produkt tvoria. Bez chápania najdôležitejšieho kúska skladačky. Bez chápania biznis modelu, ktorý ich živí.
V tradičnom svete by ste sa asi stretli s radami (alebo dokonca požiadavkami) naštartovať vývoj nového produktu biznis plánom. Tvorbu biznis plánu však asi väčšina z nás začne hľadním šablón na Internete. Veď stačí vyplniť všetky položky. Skutočne? A vôbec, čo má byť v dobrom biznis pláne? Odpovede vám v tomto článku neposkytnem. Nájdete ich v plných regáloch kníhkupectiev alebo xBookStores. Nemám pre vás ani radu, ktorá z kníh je najlepšia.
Čo však chcem odporúčať je nezačať s biznisom iba intuitívne. Môže to vyjsť, ale bude to asi zázrak. Podľa viacerých štúdií v prvom roku končí typicky asi 25% firiem. Viac ako 50% skončí do piatich rokov. A to je množstvo energie, času, peňazí a emócií venovaných zlyhaniu. Aj keď s najhodnotnejším výsledkom. Zlyhaním ako najlepším zdrojom poučenia sa.
Biznis plány nepíšte. To nestačí. Biznis plány sa tvoria. Ich tvorba je proces, ktorý a) trvá, po b) bolí a po c) najkvalitnejší je ak je vytváraný skupinou ľudí. Výsledkom nemusí byť perfektný výstup v krásnom dokumente. Výsledkom tvorby má byť zrozumiteľný, merateľný a dosiahnuteľný plán, ktorý pomôže implementovať zámer.
Biznis model nie je ničím iným ako vyjadrením ako firma zarába (alebo chce zarábať) peniaze. Alebo v presnejšej definícii:
Činnosti vykonávané zdrojmi,ktoré niečo stoja, vedú aj s pomocou parterov k vytvoreniu ponuky hodnôt pre klientov z rôznych segmentov trhu oslovených rôznymi distribučnými kanálmi, čo vedie k vytvoreniu zisku.
Alexander Osterwalder v roku 2008 priniesol v The Business Model Ontology jednoduchý pohľad na biznis plán, ktorý sa sústredil na podstatu biznis plánov, nie formu.
Vizualizáciou definície je možné celý popis rozdeliť do viacerých, navzájom ovlyvňujúcich sa sekcií. Práve táto vizualizácia je základom pre business canvas. Jednoduchého, no výstižného popisu biznis plánu.
Umožňuje popísať zámer na jeden A4 list papiera. Táto stručná forma je:
Trochu inak, ale v princípe podobne, popisuje biznis model aj Lean Canvas. Je používaný predovšetkým startupmi, no v roku 2012 sme ho videli a pomáhali tvoriť aj pre produkty, ktoré boli vytvárané v tradičných, už zabehnutých, spoločnostiach.
Na rozdiel od business canvasu sa snaží tím zamerať predovšetkým na problémy, ktoré zákazníci majú a ktorých vyriešenie zákazníkov zaujme natoľko, že produkt poskytujúci jedinečné hodnoty aj kúpia. Tímy sa snažia rozpoznať neférové výhody, ktoré konkurencia nemá a ktoré uľahčia vytvorenie a predaj produktu. Tím si vopred stanovuje metriky, ktorým si vie kedykoľvek overiť stav ich zámerov a v prípade potreby rýchlo zareagovať a zmeniť prístup.
Ktorým začať? Lean canvas je jednoduchší takže ho môžete mať hotový skôr. Lean canvas je viac vhodný pre nové produkty a služby. Business canvas pre staršie alebo aktuálne produkty a služby.
Business canvas sa zameriava na zdroje, aktivity a partnerov, kým lean canvas na problémy a hodnoty. Lean canvas umožňuje riadiť vývoj krok za krokom prístupom problém-riešenie.
Canvas nikdy netvorte sami. Potrebujete nájsť aj alternatívne pohľady. Potrebujete identifikovať podstatu biznisu. Najefektívnejšie sa nám v praxi ukázala tvorba troma až piatimi ľuďmi. Ľudmi s rôznymi rolami v organizácii. Od obchodu, cez marketing a vývoj. Plán sa tak stane vlastníctvom tímu, nebude mu nariadený niekde zhora. Bude to ich dieťa…
Canvas vznikne škrtaním a prepisovaním. Nenapíšete ho na prvýkrát ani počas jedného dlhého stretnutia. Budete potrebovať čas si premyslieť formulácie, čas na ich zostručnenie. Na vyhodenie slov, ktoré nepridávajú podstatu.
Vyhraďte si dlhšie časové obdobie (2-3 týždne), počas ktorého sa budete v skupine pri pláne stretávať. Dajte si tieto stretnutia do kalendára každý druhý deň. Pravidelne, v čase kedy nebudete rušení.
Zároveň sa dohodnite na dni, kedy chcete mať canvas hotový. Aby sa nezmenil na tvorbu príliš dokonalej definície. Realisticky zhodnoťte či už nevytvárate zbytočnosti.
Stretnite sa najlepšie osobne. Ak nie, tak sa o canvase bavte aspoň z očí do očí. Potrebujete vidieť reč tela, cítiť, či je myšlienka prijímaná skupinou alebo nie. Email ani zdieľaný dokument to nenahradí. Určite nie počas stretnutia.
Canvas musí byť počas tých 2-3 týždňov dostupný a viditeľný. Kedy máte najlepšie nápady? Často vtedy, keď na problém nemyslíte. Efekt ‚cik pauzy‘ alebo ‚prestávky na cigaretu‘. A práve preto potrebujete mať model na papieri. Potrebujete, aby z neho sálala radiácia. Moment osvietenia, ktorý vás mimovoľne prinúti vstať a zhmotniť myšlienku na papier.
Pre začiatok použite flipchartové papiere. Nachystajte si aj viacero zvýrazňovačov rôznej farby, ale s tenkým hrotom, ktorý vám umožní písať zrozumiteľne aj menším písmom.
Canvas by mal skončiť na strane A4. Práve toto obmedzenie vás prinúti napísať plán hutne, hodnotne a napriek tomu zrozumiteľne.
Skúšajte aj iné formy zápisu canvasu. Na našich workshopoch vidíme rôzne prístupy. Ľudia zväčša zvyknú iba zapisovať vety. No ak máte v tíme grafika, vizualizácia je zrazu úplne iná. Ako napr. na obrázku dole z workshopu Základy Agile a Scrum.
Perfektný začiatok, ktorý dostal všetkých členov tímu do varu. Motivoval.
Predajte ho tímom vo firme. Nechajte si ho spripomienkovať. Aktívne počúvajte. Táto spätná väzba ho dostane na ďalšiu úroveň. Kvalitatívne vyššiu. A navyše odrazu viacero ľúdí vo firme vie čo sa chystá. Zrazu je to ich budúcnosť, na ktorej mohli aktívne participovať.
Ak už je canvas hotový a vy už dávno vytvárate produkt, nájdite si čas a vyhodnoťte ako sa vám darí.
Možno prídete nato, že canvas je potrebné zmeniť. A možno prave to je na ňom dobré…
Ako uchopiť business model canvas v reálnom živote?
Nech sa o neho stará produktový vlastník. Nech sa stane východiskom pre produktový backlog. Použite ho pri plánovaní verzií a sprintov. Nech canvas je validáciou vlastností či už plánovaných, alebo už nasadených u klientov.
Ak potrebujete pomoc s tvorbou canvasov tak vám radi pomôžeme. Pomáhať pri tvorbe nových produktov nás jednoducho baví.
Viac informácií získate v kurze Produktový vlastník.
Prečo, ako, čo, pre koho? Keď si dáme dokopy otázky ktoré počujeme najčastejšie, bude to pravdepodobne zoznam ktorý...
Rozmachom Agile sa paleta nástrojov a praktík používaných pri vývoji produktov v IT prudko zväčšila. Začiatok...
...
Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity