Späť
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre tím.
Dlhodobá podpora tímov mentormi.
Spoznajte potenciál pre zlepšenia tímu.
Príprava a nastavenie tímu pre tvorbu komplexných produktov škálovaným Agile.
Ucelený a zmysluplný rozvoj tímu
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Scrum Mastrov.
Dlhodobé programy rozvoja schopností.
Identifikujte svoje potenciály pre ďalší profesionálny rozvoj.
Príprava Scrum Mastrov pre prácu v škálovanom Agile.
Pripravte sa na prácu produktového vlastníka škálovaného portfólia produktov.
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Produktových vlastníkov.
Dlhodobé rozvojové programy pre zavedenie agilných praktík do firmy.
Hodnotenie agility firmy a identifikácia potenciálov pre ďalšie zlepšovanie.
Príprava firmy pre škálovanie agilných praktík.
Vzdelávanie pripravujúce firmu pre zavedenie Agile.
Naše služby
TRÉNINGY
ROZVOJ
HODNOTENIE
ŠKÁLOVANIE
Ďalšie odkazy
Domov / Blog / Motivácia v Agile. Ja rabóčij
Neviem koľkí z vás si ešte pamätajú ruštinu. Ale tipujem, že nadpisu tohto blogu rozumie väčšina. Až pred pár týždňami som s uvedomil, že čoraz viac pozorujem jav, ktorý som začal nazývať „Ja tóľko rabočij.“
Manažment spoločnosti hľadá spôsoby ako motivovať ľudí, aby viac pociťovali, že aj oni sú dôležití. Nedávno mi jeden manažér porozprával o očakávaniach jeho podriadeného: „Nielen, že mi povedz KEDY to mám robiť, ČO mám robiť a AKO DLHO mi to má trvať, ale ešte k tomu aj MOTIVUJ MA!“
Je zarážajúce keď si uvedomíte, že pracovníci často vravia „keby ONI (manažment) vedeli čo chcú, tak to pôjde inak“. Ale ONI nevedia a MY sa na to vykašleme. Ale hlavne to od nich očakávajme. Veď je to ich chyba. Na druhej strane manažment sa čuduje: „Prečo ONI tomu nerozumia ako je to dôležité? Prečo na tom robia práve teraz, keď to nie je potrebné?“ A bááác, máme to tu. Firma ide dole vodou. Veď ONI sú na vine.
Motivácia a Agile. Ako túto situáciu riešiť? Hmm, asi ako pri rozvode nemá pravdu ani jedna strana. A podobne ako pri každom probléme je riešení niekoľko. A pritom je to možno jednoduché.
Viete prečo existuje vaša spoločnosť?
Každá spoločnosť je tvorená ľuďmi. Ľudmi, ktorí by mali mať rovnaké hodnoty, pretože tie by mali viesť k cieľu. Cieľu, ktorý je všetkým známy a ktorí ho považujú za svoj. Ak je však takýto cieľ nejasný, pretože časom sublimoval, tak spoločnosť tvorí skupina ľudí, ktorí sledujú iba jeden cieľ.
Tzv. model 9:00:17:00. Ja rabóčij. Na dnes som si zarobil. Nič iné ich v práci nedrží. A tak raketa padá k zemi.
Viete definovať aké tri problémy vašich klientov riešite? Viete aké riešenia týchto problémov poskytujete? Kto sú vaši klienti a ako vaša spoločnosť zarába?
Ťažké otázky, že? Nájsť na nich odpovede môže aj zabehnutej firme trvať niekoľko týždňov. Aj preto, že zodpovedanie týchto otázok (inak známych aj ako business model canvas) obnaží spoločnosť až na kosť. A často privedie k poznaniu, koľko zbytočností sa vo firme robí. K spoznaniu, že priority aplikované v praxi sú úplne inde ako priority, pre ktoré spoločnosť vznikla a existuje.
Naopak pre startupy je business canvas geniálne cvičenie a príprava ako si už dopredu overiť, či nápad má vôbec zmysel realizovať.
Ak predsa len si ešte stále pamätáte cieľ, ak predsa ešte existuje skupina, ktorá rozumie prečo, komu a ako pomáha, tak je načase sa zastaviť. Aj keď nebude pár dní produkovať. Zastaviť pád a pozrieť sa, kam inam loď nasmerujete.
V tomto prípade by som využil šancu a zistil čo funguje a čo by mohlo fungovať lepšie. Zistil úzke miesta, obmedzenia, pretože ich zlepšením sa výrazne zlepší celá spoločnosť. Ako ich rozpoznať? Vy čo robíte agile asi používate retrospektívy. Stretnutia celých tímov, nielen vybraných ľudí. Stretnutia, na ktorých to srší nápadmi a ich dôležitosťou. Stretnutia, kde spoznáte príčiny z viacerých strán.
Viditeľnosť je asi najjednoduchšie aplikovateľnou okamžite a bez nutnosti výrazných zmien. Zoznam problémov tímov dostupný komukoľvek. Viditeľnosť stavu projektu pre kohokoľvek z firmy a aj zákazníka. Viditeľnosť toho, na čom som robil včera a čo budem robiť dnes. Tak aby to vedeli aj ostatní a poprípade mi aj pomohli. Pretože dôležitý je výsledok celého tímu, nielen môj.
No pozor, viditeľnosť toho veľa zmení. Odhalí typy „Ja rabočij“ v celej paráde. A nielen manažment musí byť nato pripravený. Čo urobíte s takýmito kolegami? Čo urobia samotní kolegovia?
Mnohí sa zmenia. Pochopia, že TU sa pracuje. Často ich dokonca predchádzajúce riešenia namotivujú. Pretože zistia, že ich , môžu ukázať svoje MAJSTROVSTVO, spoznajú ÚČEL, pre ktorý má ich práca ZMYSEL. A to v prípade vývoja softvéru sa ukazuje ako jedna z najlepšie fungujúcich motivácií.
Staré, dobré a pritom jednoduché pravidlo koučingu. Aktívne počúvať. Nezamýšľať sa okamžite nad riešeniami. Počúvať o čom vlastne členovia tímu sa počas dňa bavia. Rozpoznávať príležitosti pre zlepšenia možno ešte pred tým, než si to tím uvedomí. Rozpoznávať tie skrytosti ľudských vzťahov a spolupráce. Zistiť chýbajúce znalosti, talenty, technológie, ktoré by posunuli tím dopredu.
Ako manažéri by ste už nato mali mať čas. Pretože ste možno zbadali, že tímy sa organizujú samé. Ľudia si DELIA prácu, nečakajú kým ju im niekto dá. A tak vám, manažmentu, odpadla jedna veľká zodpovednosť. Konečne máte priestor na podporu tímu.
Mimochodom toto pravidlo platí aj pre rečníkov. Skutočne vravíte to čo chcete? Poproste kolegov nech vám spravia zrkadlo. „Vravíš teda, že máme problém v tejto metóde, pretože….“. A vy ako rečník počúvajte, či skutočne počujete to, čo ste chceli povedať. Jednoduché, no účinné.
A samotným počúvaním možno zistíte, že rabóčij je rabóčij kvôli niečomu malichernému. Čo sa dá jednoducho napraviť. A ak nie, tak to aspoň viete naisto.
Ukážte výsledok vašej snahy klientovi.
Že sa bojíte, že nemáte to čo chce? A dokedy budete čakať kým to zistí? Hmm, pred odovzdaním o pol roka? Ako asi klienta vystrie ‚radosťou‘, keď zistí, že produkt už dávno nenapĺňa jeho očakávania podľa jeho biznisu, keďže ten je už inde nielen kvôli konkurencii?
Ako sa asi bude správať klient, keď mu ukážate niečo funkčné už po pár týždňoch? Dokonca s možnosťou, že to môže zmeniť, ak to potrebuje? No s aplikovaním princípu niečo za niečo. Ak toto áno, tak potom toto nestihneme. Čo je dôležitejšie pre Teba? Áno, v Scrum je to demo produktu. Alebo presnejšie akceptácia vlastnosti. Ešte pred demom samotným.
A ako sa správa rabóčij počas takejto akceptácie? Často sa bude hanbiť. V tom lepšom prípade. Duša, ktorá sa našla. Pretože nie je zrazu jednoduché skryť sa za manažéra alebo obchodníka. Pretože klient spozná tvár. A je veľmi nepríjemné si priznať zlé skutočnosti pred verejnosťou. A z koučing praxe vieme, že toto skutočne funguje. Výrazne. Aj preto nechávame ľudí takto zlyhať. Lebo je to veľké ponaučenie.
Alebo pokračovanie? Záleží na Vás. Snahou bolo prostredníctvom tohto článku ukázať, že choroba „Ja rabóčij“ je liečiteľná. Aj keď v niektorých prípadoch s následkom gangrény…
Pred niekoľkými týždňami som pri vysvetľovaní Agile senior manažmentu zažil zaujímavý moment. Pri ukazovaní prostredia...
Viacerí ste v osobných správach zareagovali na časť predchádzajúceho článku „Bod J“ popisujúcu reakcie ľudí...
Či už ste začínajúci startup alebo etablovaná spoločnosť, tímové začiatky sú kritickým momentom, ktorý ovplyvňuje...
Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity