Späť
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre tím.
Dlhodobá podpora tímov mentormi.
Spoznajte potenciál pre zlepšenia tímu.
Príprava a nastavenie tímu pre tvorbu komplexných produktov škálovaným Agile.
Ucelený a zmysluplný rozvoj tímu
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Scrum Mastrov.
Dlhodobé programy rozvoja schopností.
Identifikujte svoje potenciály pre ďalší profesionálny rozvoj.
Príprava Scrum Mastrov pre prácu v škálovanom Agile.
Pripravte sa na prácu produktového vlastníka škálovaného portfólia produktov.
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Produktových vlastníkov.
Príprava firmy pre škálovanie agilných praktík.
Vzdelávanie pripravujúce firmu pre zavedenie Agile.
Dlhodobé rozvojové programy pre zavedenie agilných praktík do firmy.
Hodnotenie agility firmy a identifikácia potenciálov pre ďalšie zlepšovanie.
Naše služby
TRÉNINGY
ROZVOJ
HODNOTENIE
ŠKÁLOVANIE
Ďalšie odkazy
Domov / Blog / Čo je produktový backlog
Produktový backlog (PB) je prioritizovaný zoznam pripravený pre vývojový tím. Odvodený je od produktovej mapy a jej požiadaviek. Najdôležitejšie položky sú zobrazené navrchu produktového backlogu. Tím jednoducho tak rozpozná, čo doručiť ako prvé.
Produktový backlog stransparentňuje zatiaľ nedoručenú potenciálnu hodnotu. Jeho tvorba je výsadou produktového vlastníka, ktorý maximalizuje hodnotu produktu a zodpovedá zaň.
Tím spolu so ScrumMastrom vytváraju Sprint Backlog na začiatku každého sprintu. Je to zoznam úloh definovaných na dokončenie v nadchádzajúcom období (zvyčajne 2-3 týždne). Sprint Backlog čerpá z veľkého produktového backlogu, ktorý je kompletným zoznamom všetkých vlastností a funkčností produktu.
Potreby zákazníka reprezentuje produktový vlastník a je zodpovedný za prioritizáciu požiadaviek.
Produktový backlog je zoradený vertikálne, to znamená, že najdôležitejšie položky sú navrchu zoznamu. Tím vyberá úlohy podľa priority do sprintového backlogu. Produktový backlog sa mení a vyvíja v čase podľa požiadaviek a technologického trendu.
Tip: produktový backlog sa používa aj v iných metodikách agilného rámca, ako napríklad Kanban, ktorý je namiesto využívania fixných dĺžok sprintu založený na limitovaní práce v procese.
Produktový backlog musí byť priebežne udržiavaný. Bez jeho aktualizácie by sa stal neusporiadaným, pretože priority sa môžu v čase meniť, úlohy sa dokončujú a vznikajú nové nápady.
Na začiatok tvorby produktového backlogu odporúčame použitie produktovej mapy. Produktová mapa je strategický plán, ktorý ponúka dlhodobé vyhliadky produktu. V praxi sa častokrát stretáme s tým, že manažéri a produktoví vlastníci zameriavajú svoju pozornosť na „šperkovanie“ požiadaviek a strácajú tak celkový obraz (Big Picture).
Produktová mapa zvyčajne obsahuje dlhodobé ciele v niekoľkých releasoch, zatiaľ čo produktový backlog je podrobnejšie zameraný na vybrané funkčnosti v nasledujúcom release. V praxi by sa mal používať vždy jeden backlog. Pri veľkých a rozsiahlych projektoch, na ktoré je potrebné zapojiť viacero tímov by to nebolo ale praktické. V takýchto prípadoch je možné použiť backlog na úrovni veľkých funkčností a samostatný backlog pre každú súvisiacu oblasť práce.
Ultimátnym cieľom Agile je prinášať obchodnú hodnotu tak skoro a tak často ako sa len dá. Všetky artefakty a ceremónie sa technicky považujú za mimoriadne výdaje. Na to, aby artefakt bol užitočný, jeho výsledná hodnota musí presiahnuť úsilie vynaložené na jeho vytvorenie. Vzhľadom na to, že hodnota používateľského príbehu je fixná, čím menej nákladov vynaložíte na jeho vytvorenie, tým vyššia bude návratnosť investície.
Ak je konkrétny používateľský príbeh dostatočne podrobný na to, aby ho tím spoločne pochopil, odhadol, doručil a následne produktový vlastník mohol preveriť, či tím doručil to, čo sa požadovalo, používateľský príbeh má dostatočnú granulitu a akékoľvek ďalšie detaily sú zbytočné.
Ako dobrá pomôcka na ohodnotenie správnej granulity slúži pravidlo INVEST, ktoré sa skladá z nasledovných kritérií:
Príbehy prinášajú obchodnú hodnotu, nemali by to byť len vývojové úlohy. Skúška správnosti je taká, že príbeh by mal obsahovať formu „Ako … , potrebujem …, aby som mohol … .“
Položky produktového backlogu môžu zahŕňať špecifikácie, požiadavky, epiky, používateľské príbehy alebo dokonca chyby a časovo limitované výskumné úlohy.
Každý produktový backlog spĺňa nasledovné vlastnosti:
Spoločne tieto vlastnosti vytvárajú DoR (Definition of Ready). S dobrým backlogom môžeme zdvojnásobiť rýchlosť tímu. V ideálnom prípade backlog odráža potreby zákazníkov alebo zainteresovaných strán.
Šikovný produktový vlastník vie, že neusporiadaný produktový backlog vedie k nesprávnemu rozhodovaniu, časovým stratám a dokonca môže vyvolať nedôveru v tíme.
V zmysle prioritizácie PB je kľúčovým slovom „minimálny“. Hoci môžu byť jednotlivé funkčnosti hodnotné, ešte to nemusí automaticky znamenať, že sú aj potrebné. Rozdiel medzi týmito dvomi krokmi sa stáva dôležitejším pri časových obmedzeniach a zdrojoch. V praxi sa často využíva MoSCoW analýza na rozdelenie jednotlivých funkčností podľa dôležitosti:
Po pridaní položiek do produktového backlogu a priradení úvodnej priority je možné použiť aj jednoduchšie, trojúrovňové hodnotenie podľa:
Niektorí uprednostňujú metódu WSJF, ktorá uprednostňuje položky na základe trvania úlohy a vážených nákladov z oneskorenia. Úlohy tak zostávajú v produktovom backlogu dovtedy, pokiaľ nie sú vyriešené alebo kým produktový vlastník nerozhodne, že už nie sú potrebné.
Každá položka produktového backlogu by mala riešiť problém používateľa. V opačnom prípade by nemala byť na zozname.
Úroveň detailu položiek produktového backlogu závisí od pochopenia vývojového tímu. Pri jeho tvorbe je dôležité do diskusie zapojiť aj samostatný tím, zlepší sa tak konečný výsledok a prehĺbi dôvera medzi produktovým vlastníkom a tímom. Dobre definované položky majú priamy vzťah s úspešnosťou projektu a vedú k úspore času, zdrojom a v konečnom dôsledku prispievajú aj k úspechu celého tímu.
Nasledujúce kroky slúžia ako zakladná pomôcka na začiatku tvorby backlogu:
Nie tak dávno sme sa stretli s nastavením roly Produktového vlastníka, ktoré odrážalo maximálne možnosti, ktoré...
Pred niekoľkými rokmi ma pozvali do jednej poisťovne pomôcť so zavedením Agilných praktík.Nešlo o celkovú transformáciu....
Prečo, ako, čo, pre koho? Keď si dáme dokopy otázky ktoré počujeme najčastejšie, bude to pravdepodobne zoznam ktorý...
Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity