Definícia Hotovo nie sú Akceptačné kritériá

cover

A týmto nadpisom by sme aj mohli skončiť celý článok. Ak ale chcete porozumieť prečo, budeme radi ak v čítaní budete pokračovať ďalej.

V každej organizácií, kde sme našli Agile už v nejakej forme zavedené internými silami, sme doteraz vždy, narazili na neporozumenie významu slov Definition of Done a Akceptačné kritériá. Možno to súvisí aj so slovenčinou. V našom jazyku môžete ľahko pochopiť, že oba pojmy popisujú stav Hotovo. Done a Akceptácia. Z určitého pohľadu sa to ne-porozumenie dá empaticky pochopiť.

Nesprávne používanie pojmu Definition of Done ale privádza ľudí, ktorí pracujú s agilnými tímami, až príliš často, že tí  ‚agilníci‘ sú trochu zvláštni. Používame pojmy, ktoré znejú ako z úst nejakej ‚sekty‘.

Akceptačné kritériá

Zákazníci, stakeholderi, prirodzenejšie a častejšie používajú pojem Akceptačné kritériá. Ten totiž vystihuje to o čom akceptačné kritériá majú byť. O akceptácii výsledku.

Správne akceptačné kritériá popisujú charakter, atribúty, požadovaného a vytvoreného výsledku.

Akceptačné kritériá sa dajú ‚checknuť‘ v zmysle správania a fungovania funkcionality produktu, alebo služby.

Akceptačné kritériá vyslovuje v začiatkoch definície požiadaviek klient alebo používateľ. Produktový vlastník sa nad nimi zamyslí, možno k nim pridá ďalšie kritériá podľa stratégie a vízie produktu. Možno ich preriedi alebo lepšie predefinuje. Určite ich spriorizuje.

Možno niektoré dokonca aj označí ako Must, Should, Could. Niektoré povie, že v produkte nikdy nebudú. Akceptačné kritériá používa každý kto sa spolupodieľa na definícií, realizácii aj pripadne nasadení požiadavky.

Akceptačné kritériá zladzujú ľudí ohľadom výsledku. Akceptačné kritériá predpisuje klient, stakeholder alebo používateľ. A finalizuje Produktový vlastník.

Príklad akceptačných kritérií:

  1. Používateľ má byť schopný vyhľadať produkt pomocou názvu produktu.
  2. Používateľ má byť schopný vyhľadať produkt pomocou kategórie produktu.
  3. Používateľ má byť schopný vyhľadať produkt pomocou voľby Obľúbené produkty.
  4. Po hľadaní sa zobrazí zoznam nájdených produktov.
  5. Zoznam je možné prepnúť do zobrazenia dlaždíc.
  6. Zoznam hľadanie je možné si uložiť.
  7. V prípade nenájdenia produktov sa zobrazí odpovedajúce hlásenie, aby používateľ rozpoznal túto situáciu.
  8. AI by malo ponúkať alternatívny text k hľadanmému výrazu, aby používateľ našiel správny produkt.

Definition of Done

Definícia Hotovo, (ang. Definition of Done, alebo skratka DoD) tiež popisuje čo hotovo znamená. Na rozdiel od akceptačných kritérií ale DoD popisuje čo je nutné spraviť, ktoré aktivity, aby sme sa už druhýkrát k implementácii alebo oprave nemuseli vracať. Aby sme boli konzistentní s našimi štandardmi práce.

DoD môžu byť aj viaceré. Zvyčajne je to podľa typu požiadavky. Napr. User story ma iné nutné aktivity:

  • analýza,
  • dizajn UI,
  • programovanie front-end,
  • programovanie backend,
  • testy,
  • code review,
  • dokumentácia,
  • nasadenie,
  • akceptácia produktovým vlastníkom

v porovnaní s chybami:

  • analýza,
  • príprava dát,
  • simulácia,
  • fix,
  • test fixu,
  • nasadenie fixu.

Zároveň sa môžete zamyslieť, či user story pre report nemá iné typy aktivít ako napr. User story pre  report vs. user story pre import vs.  user story pre zber údajov pomocou formulárov.

S pomocou dobrej DoD sa nájdu štandardy, ktoré DoD bude pripomínať. Spresnia sa tak aj odhady, pretože tím na svoje štandardy nezabudne a zváži aké aktivity presne sú vhodné pre tu ktorú požiadavku.

Akceptačné kritériá sú iné pre každú user story. Sú jedinečné. DoD môže byť rovnaká.

DoD dokonca môže v nejakej forme predpísať organizácia.

V ScrumDesk odporúčame mat takéto štandardné DoD skôr vo forme minimálnych štandardov. Každý tím nakoniec môže trochu na tento minimálny štandard niečo na baliť podľa svojej reality.

DoD vytvárajú agilné tímy. Scrum Mastri potom DoD udržujú, zdieľajú a aplikujú počas plánovania a pripomínajú DoD členom tímu. Alebo dokonca DoD nastavia ako šablónu pre user story v elektronickom nástroji. V ScrumDesk aplikácií mame takéto šablóny, ktoré výrazne urýchľujú plánovanie a zároveň umožňujú ho robiť konzistentne.

DoD môžete mať aj pre šprinty (napr. aktualizácia metriky, procesov nie spätnej väzby od stakeholderov, spokojnosť, publikovanie change logu, publikovanie verzie, štítky v git a pod. Aj releases môžu a mali by mať DoD.

Kým DoD je pripomienka kvalitné vykonaných aktivít, akceptačné kritériá sú pripomienkou kvalitného výsledku.

Vytvárajte zmysluplné výsledky zmysluplne. Preto je dobré mať v každom tíme aj Akceptačné kritériá aj Definíciu Hotovo.


Naučte sa pomáhať tímu aj organizácii vytvárať správne a zmysluplné Definition of Done aj akceptačné kritériá počas Scrum Mastership MasterMind programu, ktorý spúšťame v jesennom období roku 2024.

AgileScrumScrum Master

Mohlo by Vás zaujímať

‚WTF per minute‘, alebo ‚Aha moments per minute‘?

‚WTF per minute‘, alebo ‚Aha moments per minute‘?

Koľkokrát ste dostali spätnú väzbu na kvalitu vašej práce, ktorá sa sústredila len na chyby, bez toho aby bola zohľadnená...

Tím ‚Furt dačo‘ a Backlog Refinement.

Tím ‚Furt dačo‘ a Backlog Refinement.

Aj drobnosť ako názov mítingu môže znechutiť vývojový tím. A bohužiaľ na škodu. Tím ‘Furt dačo’ v agilným...

Fakt musí byť standup denne?

Fakt musí byť standup denne?

Odpoveď je jednoduchá. Len či ju a j chcete skutočne počuť. Správna odpoveď totiž je: „Záleží.“ Záleží...

Novinky

Naše Agiloviny

Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity

Posielať na

spracovaním osobných údajov

Ďakujeme