Čo je „dobrý projekt“?

Používame slovo projekt správne a oprávnene?

Pred pár týždňami som pracoval s tímom, ktorý podľa definície používal pojem projekt oprávnene. Práca mala definovaný rozsah, tím, rozpočet aj termín. Tento tím sa rozhodol v rámci projektu nasadiť Agile. Chceli si to skúsiť a naučiť sa čo môžu získať.

Projekt sa rozbehol podľa plánov. Prebehlo niekoľko stretnutí, počas ktorých sa upresnil rozsah a naplánovali vlastnosti. Začal sa vývoj.  Po niekoľkých týždňoch však tím čelil vážnemu rozhodnutiu. Zistil, že im to nefunguje. A ani Agile im nepomohlo, ba práve naopak.

Nasadenie Agile problémy iba katalyzovalo a zviditeľnilo. Až bolo nepríjemné si tú realitu priznať.

Ako sa to skončilo? Návratom do pôvodných koľají. Ľudia naďalej pracujú na úlohách. Sú priradení na projekt na určité percentá. Výsledok dodajú až po niekoľkých mesiacoch. „Skôr sa nedá, sú na projekte iba na určité percento.“ Doslova jeden pár hodín týždenne. A nejako takto to  funguje.

Naozaj?

Funkčný výsledok

Prečo sa robia projekty? Projekt by mal mať výsledok, nielen zoznam úloh.

Pojem projekt sa zahniezdil aj tam, kde nemá opodstatnenie. Napr. v systémoch evidencie času. Každú úlohu a čas na nej strávený zvykneme evidovať. Máte v evidencii napr.  ‘projekt Operatíva’? Alebo podobný? Slovo projekt tak preniká aj tam, kde nemá čo robiť.

Pracujete na nejakom projekte s konkrétnym a použiteľným výsledkom, alebo iba evidujete aktivity?

Agile sa o funkčný výsledok snaží od začiatku projektu. Pretože inak používateľa prestane baviť čakať kedy bude výsledok dostupný. Aj preto vyššie spomenutý projekt zlyhal. Tímu nešlo tak celkom o výsledok, išlo im o dokončenie ďalšej úlohy.

Ako zvykne vravieť Tomáš Hajzler: „Niekto muruje. Niekto stavia stenu. A niekto stavia katedrálu“.

Dobrý projekt

Mám rád hľadanie a stavbu ‚katedrál‘. Motivácia z postavenia katedrály vás vedie k reálnym výsledkom. A spätná väzba používateľov je neskutočným motorom. Peniaze prídu so spokojnosťou. Nie naopak.

Aj keď nie je všeliekom, Agile môže napomôcť v hľadaní projektu, ktorý sa môže pre vás stať PROJEKTOM.

Pre dobrý a úspešný projekt Agile odporúča uprednostniť:

  • Funkčný výsledok pred obsiahlou dokumentáciou.
  • Tím a ľudí pred nástrojmi.
  • Zmeny a správne požiavky pred sledovaním nerealizovateľných plánov.
  • Úzku a častú spoluprácu so zákazníkom, používateľom.

Ako si vybrať dobrý projekt?

Tu je mojich zopár atribútov dobrého projektu:

  1. Hodnota, nielen plán alebo skôr želanie.
  2. Vízia výsledku. Katedrála, ktorú projekt realizuje. Vízia, ktorá definuje funkčný cieľ.
  3. „Chceme. Môžeme. Vieme.“
  4. Dôvera. V tíme. Dôvera vedenia v tím. Zákazníka v tím a naopak.
  5. Stály tím. 100% na projekte je ideálom, ktorý sa môže stať realitou.
  6. Komunikácia a spolupráca tímu. Nie e-mailom. Ľudskou rečou, prítomnosťou a skutočnosťou.
  7. Možnosť stretávať sa a komunikovať s používateľmi alebo zákazníkmi.
  8. Pripravenosť na zmeny požiadaviek. Tie prídu, nech akokoľvek plánujeme. Trh je dnes dynamický.
  9. Možnosť prispieť nápadmi na zlepšenie výsledku, procesu a tímu. Bez obáv. Zlyhanie je dobré.
  10. Meranie výsledku. Nie meranie počtu dokončených úloh alebo hodín. Výsledku.

A čo Vy? Múry, alebo katedrály?

Mohlo by Vás zaujímať

Drahý Santa, Ako X chcem Y.

Drahý Santa, Ako X chcem Y.

Alebo príbeh o tom, ako jedna user story Agile nerobí… Ak ste sa niekde šuchli o Agile, pravdepodobne sa do...

Agilne je … keď používame postity

Agilne je … keď používame postity

Pred niekoľkými týždňami som pri vysvetľovaní Agile senior manažmentu zažil zaujímavý moment. Pri ukazovaní prostredia...

Produktový vlastník. Rodič produktu?

Produktový vlastník. Rodič produktu?

Nie tak dávno sme sa stretli s nastavením roly Produktového vlastníka, ktoré odrážalo maximálne možnosti, ktoré...

Novinky

Naše Agiloviny

Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity

Posielať na

spracovaním osobných údajov

Ďakujeme