Späť
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre tím.
Dlhodobá podpora tímov mentormi.
Spoznajte potenciál pre zlepšenia tímu.
Príprava a nastavenie tímu pre tvorbu komplexných produktov škálovaným Agile.
Ucelený a zmysluplný rozvoj tímu
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Scrum Mastrov.
Dlhodobé programy rozvoja schopností.
Identifikujte svoje potenciály pre ďalší profesionálny rozvoj.
Príprava Scrum Mastrov pre prácu v škálovanom Agile.
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Produktových vlastníkov.
Dlhodobé programy rozvoja schopností produktových vlastníkov a kandidátov na túto rolu.
Pripravte sa na prácu produktového vlastníka škálovaného portfólia produktov.
Vzdelávanie pripravujúce firmu pre zavedenie Agile.
Dlhodobé rozvojové programy pre zavedenie agilných praktík do firmy.
Hodnotenie agility firmy a identifikácia potenciálov pre ďalšie zlepšovanie.
Príprava firmy pre škálovanie agilných praktík.
Naše služby
TRÉNINGY
ROZVOJ
HODNOTENIE
ŠKÁLOVANIE
Ďalšie odkazy
Domov / Blog / Menu modernej reštaurácie a inšpirácie pre produkt
Všimli ste si na sebe ako pristupujete k ponuke v klasickej reštaurácii a ako v modernej?
Klasické reštaurácie sa snažia zaujať širokou ponukou. Menu je tak hrubšia publikácia. Musíte sa v nej zorientovať. Trvá to dlhšie a tak nie každý má trpezlivosť si nájsť v ňom špecialitu, ktorú by možno reštaurácia chcela, aby ste si ju objednali.
Netrpezliví ľudia tak končia pri svojom obvyklom menu. Guláš, bryndzové halušky, slepačí vývar alebo vyprážaný syr.
Pre mňa platí Paretove pravidlo. V takejto reštaurácii si vždy vyberiem svojich 20% typických jedál v 80% prípadov.
Na rozdiel od klasickej reštaurácie sú moderné reštaurácie zamerané na užší sortiment. Majú svoj segment. Majú svoju identitu. Mexická? Vietnamská? Vegetariánska? Steak House?
Ako zákazník tak prvú voľbu spravíte nohami, výberom reštaurácie. Menu je kratšie, prehľadnejšie. Top ponuky sú viditelnejšie. A možno aj tým, že ste sa vybrali do takejto reštaurácie, sú aj lákavejsie. Menu má počet jedál v jednotkách. nie desiatkach ako v klasickej reštaurácii.
V takejto reštaurácii osobne hľadám 80% prípadov nové jedlá.
Prečo sa nad týmto príkladom môžete zamyslieť v súvislosti s vašou firmou, tímom, produktmi?
Široké menu ponúka veľa typov jedál. Tie si vyžadujú veľa surovín. Pre dobrú ekonomiku však musíte veľmi dobre vedieť predvídať dopyt. Zároveň musíte skladovať veľa tovaru. Suroviny potrebujete ale mať k dispozícii ihneď. Ako ich ale uchovať? Zamrazíme! A čo ak ich budeme potrebovať? Rozmrazíme! Ako? Rýchlo, predsa mikrovlnkou! Problém vyriešený! Kvalita je však nižšia, chuť zmizla.
Navyše to množstvo tovaru v sklade stojí veľa peňazí, zaberá skaldovú plochu, energie na chladničky a údržbu. Veľa peňazí, ktoré sú doslova zmrazené. Tovar sa vám začne kaziť, pretože ho nevyužijete ak si ľudia neobjednajú tie správne jedlá. A vzápätí sanujete potenciálnu stratu zľavami, keďže ste do surovín investovali a nechcete ich len tak vyhodiť.
To ale vedie k nižším zárobkom a potenciálne nemusíte mať na nákup dostatočného množstva alebo kvality surovín. Možnosť ponuky sa vám zmenšuje čo vedie k častejší situáciám, že zákazníkovi musíte povedať nie. A zákazník je sklamaný, pretože sa možno tešil na svoju obľúbenú ponuku.
Navyše kuchár musí vedieť spraviť všetko a rýchlo. A nie každé jedlo sa pripravuje rovnako dlho a pritom by ste jedlo mali doniesť na stôl v rovnakom čase. Takže mnohokrát nasleduje stres, chyby, straty s dopadom na kvalitu a samozrejme zisk. A nebude prekvapením ani keď sa jedlo do kuchyne vráti.
Nepodobá sa to aj vášmu stavu vo firme pri tvorbe a dodávke produktov? Určite nájdete aspoň niektoré paralely.
Prejavuje sa totiž vplyv siedmych typov zbytočností. A tie platia pre každý typ činnosti človeka.
Veľké menu je v podstate metaforou veľkého backlogu s množstvom položiek. V takom menu, backlogu, sa ťažko orientuje a tak vyberiete len položky, medzi ktorými sa dá ľahko rozhodnúť. Poklady sa vám stratia v mori zbytočností.
V takom backlogu sa dlho treba orientovať, strávili ste už nad jeho položkami množstvo času, no položky sa nestíhajú realizovať. Prídu na rad iba občas, veľmi neskoro. A jedlo, feature, už medzitým zastaralo a treba ho predizajnovať podľa aktuálnych potrieb zákazníkov. Z pohľadu funkčnosti, nielen UX.
Aký bias nás k takémuto prístupu k Produktovému backlogu navádza? Je to obava zo straty, v tomto prípade straty nápadu. To, čo popisujeme, je bias vychádzajúci z nedostatku uvažovania o budúcnosti. Tento strach zo straty potenciálne hodnotnej myšlienky v budúcnosti je známy ako aversia k strate (loss aversion). Ľudia majú tendenciu vyhýbať sa stratám viac, než sa usilujú o zisky rovnakej hodnoty, čo môže viesť k obavám zo straty myšlienky, ktorá by mohla mať v budúcnosti hodnotu.
Veľké množstvo položiek v backlogu však spomaľuje nielen Produktového vlastníka ale predovšetkým biznis, pretože nie sú produkované hodnotné požiadavky, ale najčastejšie urgentné.
Všetko začína trvať dlho, pripravuje sa viac požiadaviek paralelne, tympádom sa dodávky ešte viac oneskorujú. Kvôli množstvu informácií sa začne prejavovať nedomyslenie detailov, následne chyby a prerábky. A niekedy je už neskoro a radšej niektoré požiadavky ani ne realizujeme aj keď sú pripravené.
Jednoducho.
Dobrá reštaurácia svoju ponuku adaptuje priebežne, napr. obdobiu roka. Dobrý produkt svoje vlastnosti prispôsobuje priebežne.
Menej je viac.
Nie tak dávno sme sa stretli s nastavením roly Produktového vlastníka, ktoré odrážalo maximálne možnosti, ktoré...
Pred niekoľkými rokmi ma pozvali do jednej poisťovne pomôcť so zavedením Agilných praktík.Nešlo o celkovú transformáciu....
Prečo, ako, čo, pre koho? Keď si dáme dokopy otázky ktoré počujeme najčastejšie, bude to pravdepodobne zoznam ktorý...
Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity