Menu modernej reštaurácie a inšpirácie pre produkt

cover

Všimli ste si na sebe ako pristupujete k ponuke v klasickej reštaurácii a ako v modernej?

Klasické reštaurácie sa snažia zaujať širokou  ponukou. Menu je tak hrubšia publikácia. Musíte sa v nej zorientovať. Trvá to dlhšie a tak nie každý má trpezlivosť si nájsť v ňom špecialitu, ktorú by možno reštaurácia chcela, aby ste si ju objednali.

Netrpezliví ľudia tak končia pri svojom obvyklom menu. Guláš, bryndzové halušky, slepačí vývar alebo vyprážaný syr.

Pre mňa platí Paretove pravidlo. V takejto reštaurácii si vždy vyberiem svojich 20% typických jedál v 80% prípadov.

Moderné reštaurácie

Na rozdiel od klasickej reštaurácie sú moderné reštaurácie zamerané na užší sortiment. Majú svoj segment. Majú svoju identitu. Mexická? Vietnamská? Vegetariánska? Steak House?

Ako zákazník tak prvú voľbu spravíte nohami, výberom reštaurácie. Menu je kratšie, prehľadnejšie. Top ponuky sú viditelnejšie. A možno aj tým, že ste sa vybrali do takejto reštaurácie, sú aj lákavejsie. Menu má počet jedál v jednotkách. nie desiatkach ako v klasickej reštaurácii.

V takejto reštaurácii osobne hľadám 80% prípadov nové jedlá.

Prečo sa nad týmto príkladom môžete zamyslieť v súvislosti s vašou firmou, tímom, produktmi?

Inšpirácie pre produkty

Široké menu ponúka veľa typov jedál. Tie si vyžadujú veľa surovín. Pre dobrú ekonomiku však musíte veľmi dobre vedieť predvídať dopyt. Zároveň musíte skladovať veľa tovaru. Suroviny potrebujete ale mať k dispozícii ihneď. Ako ich ale uchovať? Zamrazíme! A čo ak ich budeme potrebovať? Rozmrazíme! Ako? Rýchlo, predsa mikrovlnkou! Problém vyriešený! Kvalita je však nižšia, chuť zmizla.

Navyše to množstvo tovaru v sklade stojí veľa peňazí, zaberá skaldovú plochu, energie na chladničky a údržbu. Veľa peňazí, ktoré sú doslova zmrazené. Tovar sa vám začne kaziť, pretože ho nevyužijete ak si ľudia neobjednajú tie správne jedlá. A vzápätí sanujete potenciálnu stratu zľavami, keďže ste do surovín investovali a nechcete ich len tak vyhodiť.

To ale vedie k nižším zárobkom a potenciálne nemusíte mať na nákup dostatočného množstva alebo kvality surovín. Možnosť ponuky sa vám zmenšuje čo vedie k častejší situáciám, že zákazníkovi musíte povedať nie. A zákazník je sklamaný, pretože sa možno tešil na svoju obľúbenú ponuku.

Navyše kuchár musí vedieť spraviť všetko a rýchlo. A  nie každé jedlo sa pripravuje rovnako dlho a pritom by ste jedlo mali doniesť na stôl v rovnakom čase. Takže mnohokrát nasleduje stres, chyby, straty s dopadom na kvalitu a samozrejme zisk. A nebude prekvapením ani keď sa jedlo do kuchyne vráti.

Nepodobá sa to aj vášmu stavu vo firme pri tvorbe a dodávke produktov? Určite nájdete aspoň niektoré paralely.

Prejavuje sa totiž vplyv siedmych typov zbytočností. A tie platia pre každý typ činnosti človeka.

Veľké menu je v podstate metaforou veľkého backlogu s množstvom položiek. V takom menu, backlogu, sa ťažko orientuje a tak vyberiete len položky, medzi ktorými sa dá ľahko rozhodnúť. Poklady sa vám stratia v mori zbytočností.

V takom backlogu sa dlho treba orientovať, strávili ste už nad jeho položkami množstvo času, no položky sa nestíhajú realizovať. Prídu na rad iba občas, veľmi neskoro. A jedlo, feature, už medzitým zastaralo a treba ho predizajnovať podľa aktuálnych potrieb zákazníkov. Z pohľadu funkčnosti, nielen UX.

Bias náš každodenný

Aký bias nás k takémuto prístupu k Produktovému backlogu navádza? Je to obava zo straty, v tomto prípade straty nápadu. To, čo popisujeme, je bias vychádzajúci z nedostatku uvažovania o budúcnosti. Tento strach zo straty potenciálne hodnotnej myšlienky v budúcnosti je známy ako aversia k strate (loss aversion). Ľudia majú tendenciu vyhýbať sa stratám viac, než sa usilujú o zisky rovnakej hodnoty, čo môže viesť k obavám zo straty myšlienky, ktorá by mohla mať v budúcnosti hodnotu.

Dopady

Veľké množstvo položiek v backlogu však spomaľuje nielen Produktového vlastníka ale predovšetkým biznis, pretože nie sú produkované hodnotné požiadavky, ale najčastejšie urgentné.

Všetko začína trvať dlho, pripravuje sa viac požiadaviek paralelne, tympádom sa dodávky ešte viac oneskorujú. Kvôli množstvu informácií sa začne prejavovať nedomyslenie detailov, následne chyby a prerábky. A niekedy je už neskoro a radšej niektoré požiadavky ani ne realizujeme aj keď sú pripravené.

Ako na to?

Jednoducho.

  1. Zopakujte si víziu, biznis model a stratégiu firmy.
  2. Zopakujte si kto je váš zákazník. To zalimituje šírku produktov a služieb, ktoré budete ponúkať.
  3. Až teraz sa zamyslite nad ,reštauráciou‘, teda produktom. Zafokusujte ho podľa prieniku zákazníka a stratégie firmy. Produkt je mostom, ktorý ich prepája.
  4. A nakoniec sme pri ,menu‘, teda požiadavkách.
  5. Menu chcete mať stručné. Ak ste si prešli bodmi 1-4 aj také bude.
  6. Vyhoďte z Backlogu všetko staršie ako 3 mesiace. To sú tie mrazené suroviny v sklade.
  7. Pozrite sa do metrík dodávok, priznajte si vašu priepustnosť a podľa nej pripravujete toľko koľko stihnete realizovať.
  8. A pravidelne každý týždeň osekávajte Produktový Backlog spolu so stakeholdermi.

Na záver

Dobrá reštaurácia svoju ponuku adaptuje priebežne, napr. obdobiu roka. Dobrý produkt svoje vlastnosti prispôsobuje priebežne.

Menej je viac.

Product Owner

Mohlo by Vás zaujímať

Požiadavky bez šumu. Stručne, štruktúrovane, zmysluplne.

Požiadavky bez šumu. Stručne, štruktúrovane, zmysluplne.

Stručné, jasné, štruktúrované požiadavky, napriek času ich prípravy, môžu výrazne pomôcť zmysluplnému výsledku,...

Zákazník náš pán. Alebo Minimum Viable Product?

Zákazník náš pán. Alebo Minimum Viable Product?

Firmy zahľadené do seba ľahko skĺznu k riešeniam, ktoré považujú za minimálne a funkčné. Zákazník...

Ako na delenie požiadavky: Obchodné pravidlo

Ako na delenie požiadavky: Obchodné pravidlo

Komplexné produkty umožňujú paradoxne jednoduchšiu a rýchlejšiu tvorbu produktov. Ak priorizujete požiadavky delené...

Novinky

Naše Agiloviny

Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity

Posielať na

spracovaním osobných údajov

Ďakujeme