Manažér vytvára tímu priestor tichom.

cover

Ivka je manažérkou viacerých tímov, ktoré vedie desať, jej podriadených, skúsených seniorov. Páni sú bardi. Vedia presne čo sa deje, čo sa má spraviť, čo je zbytočné aj čo má a nemá zmysel.

Ivka je veľmi aktívna osoba. Jej akčnosť neustále núti „rieku tiecť“. Zároveň je veľmi zodpovedná. Uvedomuje si, že úspech a neúspech jej tímov môže ovplyvniť chod celej firmy. A nielen IT, ale doslova celej firmy vrátane obchodných partnerov.

Ich práca je veľmi náročná. Zodpovedajú za prevádzku všetkých IT riešení firmy. A to je v dnešnej dobe veľmi dynamické prostredie.

Vo firme je niekoľko agilných tímov, takže o častú produkciu nie je núdza. Pomaly každý deň je niečo pripravené na nasadenie na prevádzku. A nie vždy sa dodávka podarí. Nájdu sa jednoducho chyby. A okrem toho je tu niekoľkokrát do dňa niečo nutné nasadiť na testovacie a predprodukčné prostredia.

Ale to nie je všetko. Aj samotná prevádzka má svoje ciele a úlohy. Musia podporovať aj profylaktiku, bezpečnosť a starostlivosť o aktualizácie. A to všetko závisí v podstate od tretích strán, s ktorými je ťažké sa vôbec nejak zladiť. Pridajme si k tomu siete, servery, disky, zálohy, bezpečnosť, service desk, Microsoft aplikácie, IBM core systémy, integrácie, dockery, cloud služby atď.

Ivka ako manažér cíti obrovskú zodpovednosť. Ak sa niečo pokašle, jej ľudia prídu o benefity. Ak sa niečo pokašle, iba jej sa predstavenstvo bude pýtať čo sa pokazilo a prečo. Ak sa niečo pokašle, musí mať odpovede.

Musí?

Pri debate s jedným z tímových lídrov sme v našom rozhovore medzi štyrmi očami preberali konfliktnú situáciu a hľadali na ňu systematickejší pohľad. O pár minút pri nás stála Ivka. Chcela nám pomôcť a napraviť nesprávny pohľad, ktorý začal vznikať v rozhovore. „To bolo inak, bolo to tak a tak, asi si to presne nepamätáš. Musíme spraviť ….“

V podstate by sme mali byť vďační. Pomohla nám stráviť menej času na hľadaní príčin.

Čo však Ivka prehliadla, vďaka jej snahe čo najefektívnejšie nám pomôcť, že môj zámer ako Agile mentora bol v skutočnosti iný.

Nadväzoval som vzťah. Bola to naša prvá príležitosť osobného kontaktu nad reálnym problémom. Dotyčný s mentorom nikdy nepracoval, pre neho som bol iba konzultant, ktorý zmizne o pár dní, týždňov. Netušil, ako mu môžem pomôcť.

Mapoval som spôsob uvažovania človeka, s ktorým som sa rozprával. Mapoval som, do akej hĺbky vie analyzovať problém. Jeho typický spôsob riešenia. Ide po root cause, alebo po osvedčených riešeniach, ktoré má niekde v kufríku? Po návykoch? Bude rozprávať o širšom kontexte prečo sa čo robilo? Spomenie používateľa, alebo iba systémy? Bude nadávať na vývojárov bez akejkoľvek analýzy, alebo sa analyticky zamyslí čo s čím súvisí? Spomenie možné alternatívy? Zváži priority? Pozrie sa niekde do JIRA na ticket? Alebo to len priamo odpálkuje pri prvej chýbajúcej informácii v tickete pre prevádzku? Bude sa snažiť spojiť používateľa a vývojový tím? Prejde si tento prípad s produktovým vlastníkom?

Mapoval som si ako dotyčný sedel, akú mal mimiku a gestiku. Je energický, alebo nie? Je skôr introvert, alebo extrovert, alebo introvert, ktorý to dáva na extroverta? Má kritické myslenie? Analytické? Uvažuje skôr operatívne, alebo strategicky? Aký má vzťah s členmi tímu? Priradí im úlohu priamo, alebo si ich zavolá a ide na to skrz spoluprácu?

Aké slová ten človek volil? Boli to odbornejšie slová? Komunikoval jasne? Faktami, alebo emóciami? Aké emócie pri tom vyjadroval? Aké schopnosti prejavoval? Čomu ten človek verí? Akým princípom? A vôbec, akú identitu má v hlave keď rieši tento problém? Je vedúcim tímu, alebo človekom, ktorý problém rieši? V akom prostredí sedíme teraz, kde bude ten problém riešiť? Online doma, alebo onsite vo firme? V akom čase? Nebude náhodou ticket dávať druhej zmene v prevádzke? Akým spôsobom?

Je naladený na ciele oddelenia a komunikuje ich? A čo vízia, spomína ju? Alebo stratégiu?

Sila ticha

Množstvo otázok, na ktoré Ivka odpovede nemala šancu získať. Tým, že prebrala aktívnu rolu v diskusii, zahltila svoje vnemy v prirodzenej snahe odovzdať svoj názor, presadiť ho a naviesť nás. Táto aktivita „vysielača“ prehlušila „prijímače“ .  Signál sa k nej nedostal, nemal šancu preraziť silu jej vysielania.

Tento príbeh mi pripomenul, že najdôležitejším nástrojom akéhokoľvek lídra nie je dať návod ako problém riešiť, ale ticho. Ticho, ktoré vytvorí priestor pre zamyslenie a pozorovanie. Ticho počas ktorého môže líder aktívne počúvať. A potom sa aktívne pýtať. Pomáhať vytvárať kontext a naviesť človeka na odpovede.

Tento priestor zároveň vytvorí podmienky pre samoorganizáciu. Človek má možnosť sa vyjadriť, nie je zahriaknutý. Nebude sa nabudúce báť priniesť návrh. Nenaučí sa len pasívne prijímať vyjadrenia svojho šéfa. A šéf za odmenu získa človeka, ktorý rád prejaví svoje talenty a znalosti. A ak mu chýbajú, ako líder vie presne ako s podriadeným a na čom zapracovať.

Počúvať a načúvať nie je to isté. Načúvajte. Pokiaľ možno Aktívne.


Nielen aktívne počúvať sa môžete naučiť v našom Scrum Mastership MasterMind programe. Vypočuť si nestačí. Je potrebné aj zmeniť. V tomto programe posúvame Scrum Mastrov do roly aktívnych agentov zmeny schopných vytvárať prostredie s psychologickou bezpečnosťou, v ktorej diverzita a iný názor podporujú konštruktívny konflikt posúvajúci celú firmu.

AgileAgile transformáciaLeadershipManažmentTím

Mohlo by Vás zaujímať

Agilne je … keď používame postity

Agilne je … keď používame postity

Pred niekoľkými týždňami som pri vysvetľovaní Agile senior manažmentu zažil zaujímavý moment. Pri ukazovaní prostredia...

Predsudok náš každodenný

Predsudok náš každodenný

Viacerí ste v osobných správach zareagovali na časť predchádzajúceho článku „Bod J“ popisujúcu reakcie ľudí...

Formovania Tímu: Ako správne začať tímovú spoluprácu?

Formovania Tímu: Ako správne začať tímovú spoluprácu?

Či už ste začínajúci startup alebo etablovaná spoločnosť, tímové začiatky sú kritickým momentom, ktorý ovplyvňuje...

Novinky

Naše Agiloviny

Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity

Posielať na

spracovaním osobných údajov

Ďakujeme