Späť
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre tím.
Dlhodobá podpora tímov mentormi.
Spoznajte potenciál pre zlepšenia tímu.
Príprava a nastavenie tímu pre tvorbu komplexných produktov škálovaným Agile.
Ucelený a zmysluplný rozvoj tímu
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Scrum Mastrov.
Dlhodobé programy rozvoja schopností.
Identifikujte svoje potenciály pre ďalší profesionálny rozvoj.
Príprava Scrum Mastrov pre prácu v škálovanom Agile.
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Produktových vlastníkov.
Pripravte sa na prácu produktového vlastníka škálovaného portfólia produktov.
Vzdelávanie pripravujúce firmu pre zavedenie Agile.
Dlhodobé rozvojové programy pre zavedenie agilných praktík do firmy.
Hodnotenie agility firmy a identifikácia potenciálov pre ďalšie zlepšovanie.
Príprava firmy pre škálovanie agilných praktík.
Naše služby
TRÉNINGY
ROZVOJ
HODNOTENIE
ŠKÁLOVANIE
Ďalšie odkazy
Domov / Blog / Business model a produktová stratégia
Business model je pre zmysluplný produkt tvorený agilne kľúčovým elementom pre identifikáciu správnych funkčností produktu. Hodnotová ponuka (value proposition) zjednoduší priorizáciu takýchto požiadaviek.
Agile veľmi dobre funguje v produktovo orientovanom obchodnom modeli. Veď napokon kľúčový dokument Agile Manifesto ako jednu z prvých hodnôt preferuje funkčný produkt.
Téma produktového vývoja sa však pri zavádzaní agilných praktík často zjednoduší na:
Podľa mňa to je však množina krokov, ktoré majú následovať až po tvrdej práci na vízii produktu a predovšetkým na zmapovaní potrieb a problémov potenciálnych klientov. Aby bolo jasné, či implementujeme správne veci. Či vôbec má zmysel sa trápiť s nejakým vývojom.
Produktový vlastník sú často nominovaný skôr podľa schopností popísať požiadavky a preložiť ich do reči či už klienta, alebo vývojového tímu. Málokedy má praktickú skúsenosť s tvorbou produktu. Málokedy sa popálil na vlastnom produkte.
Produktovo orientovaný vývoj však potrebuje človeka, ktorý:
Okrem produktových vlastníkov by sa na stratégii mali podieľať aj ľudia z obchodu, marketingu a vývoja produktu. Takže sme opäť pri multidisciplínnom tíme. Na začiatku určite nie sú potrební všetci vývojári. V neskorších fázach, keď základy sú položené, by mali byť zapojení všetci členovia tímu. Aj kvôli pocitu „ide o náš produkt“.
Okrem tradičných biznis plánov, ktoré investori od vás určite budú chcieť, sa dajú pre ich prípravu využiť aj novšie a zaujímavejšie postupy ako napr.:
Business model canvas je v podstate stránkou sumarizujúcim základné atribúty potenciálneho biznisu. Od klienta, cez ponuku hodnoty, partnerov, spôsob získania klienta, náklady s tvorbou produktu.
Táto technika je veľmi názorne popísaná v knihe Alexandra Osterwalda: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers.
Určite si pozrite nasledujúce video, ktoré približuje koncepciu tvorby biznis modelu pomocou tejto techniky.
Prvým krokom pri modelovaní biznisu by malo byť zahĺbenie sa do života, problémov a hodnôt potenciálnych klientov. Agilný vývoj má práve toto spoločné s entrepreneurshipom, ktorý sa primárne zaujíma o klienta, až potom hľadá vlastnosti, ktoré by klientovi mali pomôcť s jeho problémami.
Value proposition je nástrojom pre tvorbu častí Customer Segments a Value Propositions v business model canvase.
Správne identifkované hodnoty sú kľúčové pre ďalšie časti vízie, a preto neobávajte sa do tejto časti investovať poriadne veľa času. Rádovo hovoríme o dňoch. Nedávno sme pomáhali tímu s identifikáciou kľúčových segmentov trhu a stakeholderov za jednotlivé segmenty. Len debata o výbere segmentov, SWOT analýza v daných segmentoch a nakoniec aj výber samotný trval skoro jeden deň.
V priebehu nasledujúceho dňa bol tím schopný dobre popísať päť rolí vo vybranom segmente. Trvá to dlhý čas, pretože diskusia je neuveriteľne intenzívna. Skúsený moderátora výrazne pomáha počas takéhoto workshopu so správnym fokusom tímu na danú aktivitu.
Následne sa každá rola popíše z pohľadu:
Najlepšie je pripraviť sa na takéto stretnutie rozhovormi s potenciálnymi klientmi, resp. stakholdermi. Veľmi ľahko sa vám takisto môže stať, že sa síce vžijete do roly, ale tento virtuálny život bude iba množinou dohadov, ako asi daná rola žije. Potrebujete sa stretnúť s reálnym človekom, ktorý túto realitu neskreslene priblíži. často stačí práve dobrý obchodník, resp. marketér.
Po identifikácii bolestí a možných výhod pre klienta nasleduje ich priorizácia. Nie všetky bolesti budete chcieť liečiť. Nie všetky potenciálne výhody budete vedieť poskytnúť. Aj preto sa potrebujete zamerať na niekoľko kľúčových častí. Radšej spustiť experiment , zistiť, či vaša idea fungovala a až potom sa pohnúť k ďalšej.
Value Prosposition Design je časovo náročná, ale asi najpotrebnejšia časť business model canvasu. Do nasledujúcich častí business model canvasu sa pustíme v ďalšom príspevku.
Pozn. Fotografie sú zo skutočného workshopu B2B produktu pre finančnú sféru.
Chcete sa dozvedieť viac, alebo to vyskúšať s vašim produktom? Napíšte nám na potrebujemporadit@scrumdesk.com
Nie tak dávno sme sa stretli s nastavením roly Produktového vlastníka, ktoré odrážalo maximálne možnosti, ktoré...
Pred niekoľkými rokmi ma pozvali do jednej poisťovne pomôcť so zavedením Agilných praktík.Nešlo o celkovú transformáciu....
Prečo, ako, čo, pre koho? Keď si dáme dokopy otázky ktoré počujeme najčastejšie, bude to pravdepodobne zoznam ktorý...
Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity