Späť
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre tím.
Dlhodobá podpora tímov mentormi.
Spoznajte potenciál pre zlepšenia tímu.
Príprava a nastavenie tímu pre tvorbu komplexných produktov škálovaným Agile.
Ucelený a zmysluplný rozvoj tímu
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Scrum Mastrov.
Dlhodobé programy rozvoja schopností.
Identifikujte svoje potenciály pre ďalší profesionálny rozvoj.
Príprava Scrum Mastrov pre prácu v škálovanom Agile.
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Produktových vlastníkov.
Pripravte sa na prácu produktového vlastníka škálovaného portfólia produktov.
Vzdelávanie pripravujúce firmu pre zavedenie Agile.
Dlhodobé rozvojové programy pre zavedenie agilných praktík do firmy.
Hodnotenie agility firmy a identifikácia potenciálov pre ďalšie zlepšovanie.
Príprava firmy pre škálovanie agilných praktík.
Naše služby
TRÉNINGY
ROZVOJ
HODNOTENIE
ŠKÁLOVANIE
Ďalšie odkazy
Domov / Blog / Komunita v agile firme
Je zaujímavé pozorovať pattern posvätnosti organizačnej štruktúry, o ktorý sa firmy opierajú pri zavádzaní agile. Tá sa agile transformáciou nesmie meniť, pretože je to politicky citlivou témou. No práve organizačná štruktúra sa začne meniť prirodzene ako prvá. Neformálne to bude dokonca oveľa rýchlejšie. Príčina nutnosti zmeny organizačnej štruktúry je stále rovnaká.
V tradičnej firme sú tímy tvorené ľudmi s rovnakou rolou. Firmy majú viacero takýchto bazénov (pools), z ktorých sú ľudia priradzovaní na projekty podľa potreby.
Agilné organizácie majú organizačnú štruktúru založenú na samoorganizovaných tímoch zameraných na výsledok (produkt, projekt, alebo ich funkčný celok). Takéto tímy vytvárajú hodnotu spoločnú pre tím. Aby bola táto vytváraná hodnota aj funkčná, tím musí byť interdisciplínny, teda musí mať všetky roly v tíme potrebné pre zaručenie správne vytvoreného produktu.
Organizácia sa tak zavedením agile prirodzene transformuje zo štruktrúry „job role silos“ na „product silos“. Niektoré firmy to riešia tzv. virtuálnymi agile tímami. Ľudia sú naďalej priradení do expertného tímu (napr. analytici), ale sú zároveň priradení aj do tímu produktu. Je to taký mačkokoňopes.
Tím má takto ďalšie komunikačné a organizačné rozhrania, ktoré agilitu iba blokujú. Tím je trhaný magnetmi do viacerých smerov. Každým ďalším śéfom. Každým so svojimi vlastnými cieľmi a KPI. A tak sa všetci len tak motkajú namiesto smerovania rovnakým smerom, teda k úspešnému produktu. Matrixová organizácia v agile nebude fungovať. Radšej sa ju ani nepokúšajte aplikovať. Škoda energie a času.
Veľmi častým dôvodom pre takúto organizáciu tímov je argumentácia o strate odborných znalostí a skúseností. Ľudia s rovnakým odborným zameraním vraj nepracujú spolu. Samozrejme, že v realite to tak nie je, no táto argumentácia napadne ľahko. Ľudia si akokeby neuvedomovali. že cieľom firmy nie je vybudovať expertízu v danom odbore, ale cieľom je prežiť.
Strate expertízy sa dá brániť jednoducho. V agile organizácii začnú prirodzene vznikať komunity, akési krúžky tvorené ľuďmi s rovnakým profesionálnym zameraním.
Komunity (communities of practice) sú voľne organizované zoskupenia ľudí. Platí v nich pravidlo dvoch nôh. Tie vás na stretnutie privedú a môžu aj odviesť.
Komunity nemajú šéfa, zväčša však majú svojich lídrov. Lídri sa starajú o zabezpečenie priestoru a materiálnych potrieb komunity. Starajú sa o moderovanie stretnutí a o PR komunity. Neudávajú témy stretnutí komunity, tie si komunita definuje a plánuje sama.
Časť členov komunity tvorí jadro, ktoré sa dá chápať ako „organizačný výbor“ poháňajúci komunitu. Toto jadro nastavuje hlavné ciele, smerovanie a témy aktivít komunity na základe backlogu tém poskytnutých a zahlasovaných členmi komunity.
Cieľom komunity vo firme nie je len stretnúť sa. V agile organizácii je pre správne a rýchle zavedenie agile nutné pravidelne podporovať zmenu z pohľadu vštkých rolí.
Zameriava sa na aspekty agile transformácie z pohľadu:
V reálnom živote u klientov vidíme veľkú energiu v komunitách na začiatku. Po určitej dobe začína túto energiu valcovať biznis a operatíva. Členovia komunity nemajú čas a priestor pre aktivity komunity. Manažment to rieši jednoduchým konštatovaním, že sa to nedá zmeniť. Skutočné dopady sú však viditeľnejšie až v dlhšom časovom úseku. Prejaví sa to zhoršeným fungovaním firmy. Vo firme sa začínajú objavovať rôzne prístupy k práci, procesom a nástrojom. Entropia sa neznižuje, ale naopak zvyšuje. Prejavuje sa to nabublávaním produktov, procesov, spomalením dodávok, nižšou kvalitou.
Najhoršou je však strata entuziazmu. A hlavný cieľ transformácie sa tak vzďaľuje čoraz viac. Ľudia nezažívajú autonómiu, nemajú priestor pre majstrovstvo a kreativitu. Hlavné drajvre
Ďalším zlyhaním je veľká formálnosť. Z komunity sa stane ďalšia práca, ďalšie aktivity, ktorých stav kontrolujú lídri. A to je veľmi, veľmi zlé. Tu sa končí participácia a energia členov tímu. V dobrej komunite zažijete radosť, nadšenie, smiech, konštruktívne diskusie, silný feedback. Počujete pravdu, ktorá dosť často bolí a zneje ako bezmocnosť. A práve toto je štartérom pre aktivitu v dobrej komunite.
Vyhnúť sa tomu samozrejme dá.
Ako jednoducho, no správne začať zavedenie zmeny vo firme? Blíži sa koniec roka a manažment tímy pripravujú...
„The world as we have created it is a process of our thinking. It cannot be changed without changing our thinking.“...
Koľkokrát ste dostali spätnú väzbu na kvalitu vašej práce, ktorá sa sústredila len na chyby, bez toho aby bola zohľadnená...
Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity