Späť
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre tím.
Dlhodobá podpora tímov mentormi.
Spoznajte potenciál pre zlepšenia tímu.
Príprava a nastavenie tímu pre tvorbu komplexných produktov škálovaným Agile.
Ucelený a zmysluplný rozvoj tímu
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Scrum Mastrov.
Dlhodobé programy rozvoja schopností.
Identifikujte svoje potenciály pre ďalší profesionálny rozvoj.
Príprava Scrum Mastrov pre prácu v škálovanom Agile.
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Produktových vlastníkov.
Pripravte sa na prácu produktového vlastníka škálovaného portfólia produktov.
Vzdelávanie pripravujúce firmu pre zavedenie Agile.
Dlhodobé rozvojové programy pre zavedenie agilných praktík do firmy.
Hodnotenie agility firmy a identifikácia potenciálov pre ďalšie zlepšovanie.
Príprava firmy pre škálovanie agilných praktík.
Naše služby
TRÉNINGY
ROZVOJ
HODNOTENIE
ŠKÁLOVANIE
Ďalšie odkazy
Domov / Blog / User story, alebo Používateľský príbeh
Používateľský príbeh popisuje funkcionalitu, ktorá tvorí hodnotu systému pre budúceho používateľa, nákupcu. Príbeh sa skladá z troch aspektov:
Ron Jeffries pomenoval tieto tri aspekty jednoduchou, zato ale výstižnou aliteráciou 3K – Karta, Konverzácia, Konfirmácia. Karta je najviditeľnejším prejavom používateľského príbehu, ale nie najdôležitejším! Cieľom Karty je reprezentovať požiadavky zákazníkov, nie ich dokumentovať. Kým karta obsahuje text príbehu, podrobnosti sú rozpracované počas Konverzácie a ďalej sa Konfirmujú.
Ako príklad používateľského príbehu pozri nasledovnú Kartu:
„Ako člen skupiny sa môžem prihlásiť k RSS novinkám, takže zostanem dostatočne a ľahko informovaný.“
Pretože používateľský príbeh (ďalej len príbeh) reprezentuje funkcionalitu, ktorá má byť z pohľadu používateľa hodnotná, nasledovné príklady ukazujú nesprávne použitie tohto artefaktu:
Prvý príklad nie je správny príbeh, pretože používatelia neriešia akým programovacím jazykom je systém tvorený. Ak by to bol ale príbeh týkajúci sa programovania aplikačného rozhrania, potom by mohol používateľ tohto systému, samotný programátor, napísať, že „softvér bude programovaný pomocou C++“.
Druhý príklad v tomto prípade nie je dobrým príbehom, pretože používatelia tohto systému neriešia technické podrobnosti o tom, ako sa aplikácia pripája k databáze.
Možno ste sa práve pozastavili nad tým, že používanie prepojenia systému je v zozname vašich požiadaviek. Kľúčom k úspechu písania správnych príbehov leží v možnosti ich odhadnutia zákazníkom. Existujú spôsoby ako vyjadriť podobné technické príbehy tak, aby ich zákazník mohol naceniť. Pri tvorbe dobrých príbehov sa zameriavame na šesť atribútov:
V angličtine sa používa paralela skratky INVEST, ktorá je tvorená začiatočnými písmenami šiestich vyššie spomenutých aspektov.
Jedna vec je napísať „Ako pracovník pobočky chcem spravovať platobné karty klienta, aby ich mohol používať“. Ďalšia vec je, či je možné začať s programovaním a testovaním len takto bez návodu. Kde sa nachádzajú detaily? A kde sú všetky nezodpovedané otázky typu:
Väčšinu z týchto detailov možno vyjadriť ako ďalšie používateľské príbehy. V skutočnosti je lepšie mať viac malých príbehov ako jeden veľký, vysoko komplexný. Napríklad, predchádzajúce detaily môžu byť zapísané nasledovne:
Jednoznačne môžeme povedať, že tieto dva príbehy sú veľmi veľké. Ak sa zaoberáme veľkosťou príbehu, ako východiskový bod je dobré mať príbehy, ktoré sú naprogramovateľné aj s testovaním v rámci poldňa až dvoch týždňov jedným vývojárom alebo skupinou vývojárov. Tieto dva príbehy by pokryli veľkú časť vývoja, takže každá z nich bude pravdepodobne trvať viac ako 2 týždne väčšine vývojárom.
V prípade, že je príbeh príliš veľký a tvorí skôr tému, označujeme ho ako epik, ktorý môže byť rozdelený do dvoch alebo viacerých príbehov menšej veľkosti. Napríklad „Držiteľ karty“ by mohol byť rozdelený do troch príbehov menšej veľkosti:
Príbehy delíme na menšie dovtedy pokiaľ nepokryjeme poslednú úroveň detailu. Skôr ako začneme ale všetky príbehy zapisovať, je nevyhnutné si uvedomiť, že diskusia medzi vývojovým tímom a zákazníkom je dôležitejšia. V praxi to znamená, že vediete rozhovor o detailoch v okamihu, keď sa detaily stávajú dôležitými. Kľúčová je konverzácia, nie poznámky na Karte príbehu. Príbehy nie sú zmluvnými záväzkami.
Projekty, ktoré používajú príbehy, majú iný rytmus ako by sme mohli byť zvyknutí. Použitie vodopádového procesu nás prirodzene navádza k cyklu písania požiadaviek, analýze, návrhu riešenia, programovania a nakoniec testovania. Veľmi často sú pri takomto type procesu zákazníci a používatelia zapájaní na začiatku do písania požiadaviek a na konci do akceptácie, ale zároveň ich zapojenie medzi požiadavkami a prijatím môže úplne vymiznúť.
Prvú vec, ktorú si všimnete na projektoch s príbehmi je to, že zákazníci a používatelia zostávajú zapojení počas celého jeho trvania. Neočakáva sa, že zmiznú v polovici projektu. Zákazník (v zastúpení produktovým vlastníkom) píše príbehy z dvoch primárnych dôvodov. Po prvé, každý príbeh musí byť písaný v obchodnej reči, nie v technickom žargóne. Príbehy sú potom prioritizované a zaradené do iterácií a verzií. Po druhé je zákazník ako vizionár produktu v najlepšej pozícii, aby opísal správanie produktu.
Prvé iniciálne príbehy sa často píšu na workshopoch, ale taktiež môžu byť napísané kedykoľvek počas trvania projektu. Následne vývojári odhadujú ich veľkosť. Tím spoločne so zákazníkom rozhodnú dĺžku iterácie, ktorú použijú pre projekt. Zákazník je počas iterácie intenzívne angažovaný a rozpráva sa s vývojármi o príbehoch, ktoré sa práve vyvíjajú.
Prečo písať príbehy a viesť všetky konverzácie? Prečo nepokračovať v písaní dokumentácie s požiadavkami? Používateľské príbehy ponúkajú množstvo výhod oproti alternatívnym prístupom:
Príbehy nás odrádzajú od predstierania, že všetko vieme vopred. Namiesto toho podporujú proces, pri ktorom je softvér iteratívne vylepšovaný na základe diskusií medzi zákazníkom a tímom.
Ako na delenie požiadaviek? Časť 1: Podľa krokov procesu
Ako na delenie požiadaviek? Časť 2: Podľa operácií
Ako na delenie požiadaviek, časť 3: Podľa obchodného pravidla
Príklad: Keď produktový vlastník chce záložku. Vyvarujte sa chýb pri písaní user story.
When to accept user story
Epik epicky
Stiahnite si šablóny pre user story
Pripravená požiadavka
Nie tak dávno sme sa stretli s nastavením roly Produktového vlastníka, ktoré odrážalo maximálne možnosti, ktoré...
Pred niekoľkými rokmi ma pozvali do jednej poisťovne pomôcť so zavedením Agilných praktík.Nešlo o celkovú transformáciu....
Prečo, ako, čo, pre koho? Keď si dáme dokopy otázky ktoré počujeme najčastejšie, bude to pravdepodobne zoznam ktorý...
Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity