Ako deliť požiadavky, časť 2: Podľa operácií

netflix how to split user story ako deliť požiadavky

Ako deliť požiadavky? User stories splitting, práca s epikom, delenie epikov. Jedno veľké umenie. V prvej časti sme vám ukázali príklady pre delenie požiadaviek na menšie podľa procesu. Aj keď mnohí produktoví vlastníci tu s delením končia, v rozumnej aplikácii to nestačí. V tejto časti sa tak pozrieme na ďalšiu šikovnú možnosť. Podľa operácie.

Hmm, a čo myslíte pod pojmom „operácia“?

Vývojári poznajú skratku CRUD. Označuje operácie Create, Read, Update, Delete. A práve tieto operácie sú najbežnejším príkladom. ďalšími môžu byť napr. Archivácia, Export, Import, Registrácia, Prihlásenie.

Prečo to takto deliť, keď sa to najčastejšie dá naprogramovať naraz? Pretože to, že sa to dá naprogramovať naraz, neznamená, že to musíme publikovať naraz. Neznamená, že musíme investovať čas do všetkých týchto operácií.

Požiadavky nie sú o vývoji. Sú o dodávke. To zahŕňa aj testovanie, dokumentáciu, marketing atď. A to všetko stojí čas, peniaze a prostriedky.

A práve toto všetko nám môže chýbať pre niečo oveľa dôležitejšie, čo v danom čase potrebuje klient viac. No my mu to nevieme dať dostatočne rýchlo, lebo vývojárom sa spraví CRUD naraz jednoduchšie. A najčastejší argument vývoja je, že to predsa nebudú prerábať na niekoľkokrát. Nuž, ak treba, tak treba.

Rozdelenie podľa operácie, napr. CRUD, neznamená zbytočnú prerábku.

Príbeh o komentároch a user stories splitting

Pred niekoľkými rokmi som ako produktový vlastník stál pred rozhodnutím, čo všetko bude možné v ScrumDesk aplikácii s komentármi. Ako vvývojárovi mi srdce hučalo jednoznačne. Celý CRUD. Veď to spravíme naraz. No akurát v danom sprinte sme mali aj iné kritickejšie požiadavky. Hľadal som priestor ako „ušetriť“ a odsunúť menej dôležité veci.

Bolo to veľmi zlé, všetko bolo potrebné a kritické.

V určitom momente som pristál na user story Komentáre pre task. Hmmm, čo s tým? Veď predsa komentár treba zapísať, zobraziť. Používateľ ho určite bude chcieť zmazať. A keď sa pomýli, tak upraviť. Jasné ako facka, nie?

Ibažeby nie. Tak som sa pozrel do predošlej Windows verzie kde som v dátach s prekvapením zistil, že len malé percento komentárov bolo upravovaných. Mnohé však mali časté dve operácie. Zápis a zmazanie. Vlastne ich bolo viac ako editácie.

Jednoducho ľudia ten komentár radšej zmazali a napísali nanovo. Čudné, že? To predsa nedáva logiku!

A to je to. Ja si myslím, že to nedáva logiku, pretože mám nejaký pattern zaužívaný. Realita produktového vlastníka vždy prekvapí.

Takže, v nasledujúcej verzii bolo možné komentár pridať a zmazať. A, ani sám som tomu neveril, po niekoľkých mesiacoch mi to už bolo trápne, že nevieme editovať komentár, tak som to dorobil. Až oveľa neskôr. A medzitým sme dali iné vlastnosti.

Že prečo? Pretože aj s tak jednoduchou funkcionalitou zrazu otvárate niekoľko ďalších komnát:

  1. Testovanie minimálnej dĺžky.
  2. Maximálna dĺžka.
  3. Znakové sady.
  4. Ukladanie.
  5. Ukladanie s výpadkom siete.
  6. Prepísanie komentára iným človekom, nie autorom.
  7. Prepísanie komentára autorom.
  8. atď.

Takže malá zmena, ale veľa nových test cases, dlhší regresný test, viac kódu, viac chýb ( empiricky vraj 10 riadkov približne 1 chyba).

Netflix

V aplikáciách typu Netflix, Spotify, Podcast Go a iných prehrávačoch, je delenie podľa operácií veľmi výhodné a jednoduché. V prvej verzii napr. môžete ponúknuť iba prehrávanie, pauzu a stop. V ďalších verziách rýchle pretáčanie a potom, neskôr ak treba, aj preskakovanie po 10 sekundách.

netflix how to split user story

Ďalšou príležitosťou sú napr. prihlasovanie, alebo správa zoznamu obľúbených položiek. Príklad delenia backlogu produktu typu Netflix podľa operácií ja na nasledujúcej mape.

netflix how to split user story delenie požiadavky príklad podľa operácií
Príklad delenia požiadaviek podľa operácií v Netflix aplikácii.

user story mape si produktový vlastník vie jednotlivé user stories zoradiť a vytvoriť tak adekvátne minimálne použiteľné, alebo predateľné produkty. Tie viete vypublikovať, overiť ako fungujú a až potom pridávať ďalšiu funkčnosť, keď bude mať zmysel. A možno si ju ľudia sami vypýtajú, zahlasujú za niektoré.

eCommerce

eCommerce aplikácie ako napr. Amazon alebo Alza majú viacero funkčností, ktoré sa dajú použiť pri delení požiadaviek na menšie. Zaujímavé na nich je aj to, že často jedna funkcionalita má viacero variánt, ako napr. kúpiť a kúpiť okamžite.

ecommerce how to split user story ako deliť požiadavky

Ďalšími vhodnými operáciami môžu byť Pridanie medzi obľúbené položkyOdstránenie z obľúbených položiek, Porovnať, Hlasovať, Sledovať. Tieto operácie sa často identifikujú už veľmi skoro. Už pri samotnom brainstormingu funkcionalít produktový vlastník zistí, ktoré funkčnosti sú fakt dôležité. Už tu sa eliminuje kopa zbytočností.

ecommerce how to split user story delenie požiadavky príklad podľa operácií
Príklad delenia podľa operácií v eCommerce, eshop aplikácii.

Ak aj vám napadlo vyvinúť ďalší eCommerce systém, možno práve zmapovanie požiadaviek týmto spôsobom vám umožní si vybrať vhodné, už existujúce, riešenie.

Banková aplikácia

V bankových aplikáciách je tento typ delenia vhodný pri:

  • prezeraní stavu účtov a tranzakciách,
  • pri operáciách s kartami,
  • pri operáciách so samotnými tranzakciami ako napr. export, tlač, share,
  • dnes už moderné bankové aplikácie (ako napr. od Tatra banky) majú aj vytvorenie účtu a prihlásenie skrz biometriu.
banka how to split user story ako deliť požiadavky príklad podľa operácií
Banková aplikácia a delenie požiadaviek na menšie podľa operácií.

Poistenie

Aplikácie v poisťovníctve používajú tento typ delenia požiadaviek pri výbere poistného produktu a jeho kúpe. V podstate je to už veľmi podobné deleniu podľa business procesu, ale nakoniec je to jedno. Hlavne že sú požiadavky menšie, nie?

poisťovňa how to split user story ako deliť požiadavky príklad podľa operácií
Príklad delenia podľa operácií v aplikácii v poisťovníctve.

Telekomunikačný operátor, self-care aplikácia

Používate ecare aplikáciu svojho mobilného operátora? Či už mobilná, alebo web aplikácia, obe umožňujú vykonávať základné operácie so svojim telefónnym účtom, resp. iným produktom.

  • Prezeranie stavu produktu – Ako klient operátora si chcem prezerať stav kúpeného produktu, aby som poznal svoje náklady.
  • História volaní – Ako klient operátora si chcem pozrieť históriu volaní, aby som vedel riadiť svoju spotrebu v nasledujúcom období.
  • Export zoznamu volaní – Ako klient operátora si chcem vyexportovať zoznam volaní v aktuálnom období, aby som mohol spraviť ďalšie podrobnejšie analýzy.
  • Prikúpenie produktov – Ako klient operátora potrebujem prikúpiť ďalší produkt.
telco how to split user story ako deliť požiadavky príklad podľa operácií
Príklad delenia podľa operácií v eCare aplikácii telekomunikačného operátora.

HR

Aplikácie pre HR oddelenia sú komplikovanejšie, keďže aj HR procesy pokrývajú rôzne štádiá vzťahu zamestnávateľa a zamestnanca. V tomto príklade sa zameriame na prijímací proces a tréningový proces.

  • Práca s poznámkami z prijímacieho procesu.
  • Tlač profilu.
  • Email profilu iným kolegom.
  • Archivácia poznámok a profilu.
  • Hľadanie tréningu.
  • Pozvanie na tréning.
  • Zdieľanie detailov o tréningu.
hr applikácia how to split user story Ako deliť požiadavky príklad podľa operácií
Príklad delenia podľa operácií v HR aplikácii.

Napadá vám niečo ďalšie?

Tak neváhajte si to zapísať do svojho backlogu a vyskúšať, že všetko veľké sa skladá z malých vecí. A menšie veci dokončíte skôr, s menším počtom chýb a hlavne s rýchlejším feedbackom a overením zo strany používateľov.

Product OwnerPrípadová štúdiaUser Story

Mohlo by Vás zaujímať

Drahý Santa, Ako X chcem Y.

Drahý Santa, Ako X chcem Y.

Alebo príbeh o tom, ako jedna user story Agile nerobí… Ak ste sa niekde šuchli o Agile, pravdepodobne sa do...

Produktový vlastník. Rodič produktu?

Produktový vlastník. Rodič produktu?

Nie tak dávno sme sa stretli s nastavením roly Produktového vlastníka, ktoré odrážalo maximálne možnosti, ktoré...

Keď kríza vypukne tri mesiace pre vianočnou kampaňou a Agile

Keď kríza vypukne tri mesiace pre vianočnou kampaňou a Agile

Pred niekoľkými rokmi ma pozvali do jednej poisťovne pomôcť so zavedením Agilných praktík.Nešlo o celkovú transformáciu....

Novinky

Naše Agiloviny

Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity

Posielať na

spracovaním osobných údajov

Ďakujeme