Späť
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre tím.
Dlhodobá podpora tímov mentormi.
Spoznajte potenciál pre zlepšenia tímu.
Príprava a nastavenie tímu pre tvorbu komplexných produktov škálovaným Agile.
Ucelený a zmysluplný rozvoj tímu
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Scrum Mastrov.
Dlhodobé programy rozvoja schopností.
Identifikujte svoje potenciály pre ďalší profesionálny rozvoj.
Príprava Scrum Mastrov pre prácu v škálovanom Agile.
Základné a nadstavbové vzdelávacie programy pre Produktových vlastníkov.
Pripravte sa na prácu produktového vlastníka škálovaného portfólia produktov.
Vzdelávanie pripravujúce firmu pre zavedenie Agile.
Dlhodobé rozvojové programy pre zavedenie agilných praktík do firmy.
Hodnotenie agility firmy a identifikácia potenciálov pre ďalšie zlepšovanie.
Príprava firmy pre škálovanie agilných praktík.
Naše služby
TRÉNINGY
ROZVOJ
HODNOTENIE
ŠKÁLOVANIE
Ďalšie odkazy
Domov / Blog / Ako (nie len) na backlog refinement online
Ako previesť ľudí online backlog refinement stretnutím? Online mítingy sú dnes novou pracovnou realitou. Väčšina z nás si už zažila online stretnutie aj s náročnou agendou a ak nie, možno také práve plánujete. Ako ale neodísť zo stretnutia s napoly splnenou agendou a veľkou hlavou plnou neusporiadaných informácií?
Míting s celým tímom, na ktorom potrebujete prebrať množstvo tém a rozobrať ich na menšie časti, vyžaduje v online svete iný prístup. Musíte počítať s tým, že ľudia ľahšie stratia pozornosť a budú mať problém ponoriť sa do témy tak, ako keď sedia vedľa seba a nemajú okolo seba rušivé faktory ako v domácom prostredí.
Prečo je to online náročnejšie?Je ťažké udržať pozornosť. Chýbajú fyzické kartičky, tabuľa a pribúda viac rušivých elementov na monitore a hlavne v domácnosti.
Nedávno sme pripravovali backlog refinement online, kde tím budoval backlog od začiatku. Keďže bolo potrebné zladiť všetkých rovnako, prítomný bol celý tím, nie len Product Owner, Scrum Master a architekt ako zvyčajne. Organizáciu mítingu sme zjednodušili rozdelením na tri fázy:
Product Owner nastaví očakávania a vysvetlí cieľ.
Rozdelenie do mikrotímov, ktoré pracujú na jednotlivých epikoch.
Opätovné stretnutie, predstavenie výsledkov a uzavretie.
Cieľ: Zosúladenie celej skupiny, vytvorenie spoločnej predstavy výsledku
Trvanie: väčšinou 30 minút, ak ide o prípravu časovo dlhšieho obdobia, napr. kvartálu, môže byť potrebná až hodina.
Na začiatku Scrum Master v krátkosti vysvetlí, akým spôsobom bude meeting fungovať. Product Owner potom predstaví aké ciele chce reflektovať v backlogu. Podľa vyspelosti tímu môže nechať tím vytvoriť epiky alebo na míting prinesie už vopred vytvorené epiky, ktoré tím ďalej rozpracuje.
Cieľ: rozpracovať požiadavky na epiky (alebo vlastnosti) s akceptačnými kritériami
Čas: aspoň hodina, v prípade prípravy backlogu na dlhšie časové obdobie viac.
V druhej fáze by sa mal tím rozdeliť do viacerých mikrotímov zameraných na určitú tému, napr. jeden epik (breakout sessions v online svete). Týmto spôsobom sa jednoducho eliminujú ruchy od väčšej skupiny ľudí a mikrotím sa tak bude vedieť sústrediť jednoduchšie a rýchlejšie nájde konsenzus.
Najčastejšou chybou je, že ľudia počas online backlog refinementu zostanú v druhej fáze. Je stále potrebné prebrať veľa vecí a rozobrať ich do detailov, čo vo veľkej skupine spôsobí zmätok.
Je veľmi dôležité držať sa úrovne požiadaviek, ktoré sú predmetom backlog refinementu a vyhnúť sa zbytočným diskusiám o detailoch. Takto nebude míting trvať zbytočne dlho a v prípade potreby môžete malé nedostatky dotiahnuť po končení stretnutia s konkrétnymi ľuďmi.
Product Owner a Scrum Master by mali byť počas tejto fázy dostupní, aby mohli reagovať na otázky alebo prípadné nedorozumenia. Môžu sa prepínať medzi jednotlivými konferenciami podľa potreby, alebo si ideálne nastavia kanál v komunikácií, ktorú používate (Slack, Teams,…). Product Owner by mal počas druhej fázy akceptovať výsledky jednotlivých mikrotímov aby mal o nich dobrý prehľad pred finálnou fázou.
Cieľ: informovať tím o rozbitých požiadavkách
Čas: približne 30 minút
V poslednej časti sa ľudia opäť pripoja do spoločnej konferencie a jednotlivé mikrotímy informujú o svojich návrhoch. Predstavia požiadavku a povedia, čo je potrebné na jej dokončenie. Tím môže tiež používať elektronický nástroj, v ktorom by už všetko dôležité malo byť napísané. Dôležité je tu aplikovať jedno pravidlo, ktoré vám veľmi uľahčí život nie len na online, ale aj na onsite mítingoch:
Ak už skupina pracovala na jednom nápade, počas prezentovania záverov už nepridávame ďalšie myšlienky, len akceptujeme výsledky.Nanajvýš upozorníme, na čo ďalšie sa je potrebné pozrieť.
Cieľom nie je ísť do hĺbky, práve naopak ide o zhrnutie práce z predchádzajúcej fázy. V prípade potreby je dobré dohodnúť ďalšie telefonáty, kde sa doriešia detaily.
V prípade mentoringu má kouč zo ScrumDesku pred samotným backlog refinementom prípravné stretnutie so Scrum mastrom. V online verzii backlog refinementu má Scrum Master sťaženú situáciu, pretože potrebuje pripraviť viacero mítingov, hlavne pre druhú fázu. Ak chcete aby stretnutie prebehlo hladko, nezabudnite:
Rovnakú prípravu absolvujeme s Product Ownerom, ktorý musí mať pred online backlog refinementom pripravené jasné ciele produktu, víziu a podľa vyspelosti tímu aj jednotlivé epiky, ktoré sa budú rozpracovávať.
Odporúčame, aby túto prípravu absolvoval s Product Ownerom aj Scrum Master, aby bol pripravený odpovedať na otázky tímu počas druhej fázy.
Náročné mítingy ako backlog refinement sú zvládnuteľné aj online, len vyžadujú zmenu prístupu. Použite náš návod na trojfázovú organizáciu mítingu a pri plánovaní a vedení samotného mítingu sa zaoberajte viac otázkou záujmu a sústredenia ľudí.
Menší počet ľudí pracujúcich na vymedzených témach vám dovolí sústrediť sa, jednoduchšie komunikovať a rýchlejšie tak dosiahnuť závery. Jednoducho budete efektívnejší a bude to menej bolieť.
Najdôležitejšou jednoduchou zmenou voči tradičným online mítingom je vytvorenie paralelných mikrotímov v brainstormingovej časti stretnutia.
Tento spôsob organizácie môžete využiť aj pri iných mítingoch s náročnou agendou, stačí ho prispôsobiť potrebám konkrétneho stretnutia.
Nie tak dávno sme sa stretli s nastavením roly Produktového vlastníka, ktoré odrážalo maximálne možnosti, ktoré...
Pred niekoľkými rokmi ma pozvali do jednej poisťovne pomôcť so zavedením Agilných praktík.Nešlo o celkovú transformáciu....
Prečo, ako, čo, pre koho? Keď si dáme dokopy otázky ktoré počujeme najčastejšie, bude to pravdepodobne zoznam ktorý...
Nenechajte si ujsť výber toho najlepšieho z Agile, s čím sa stretli naši mentori. Nielen zo sveta produktov, vývoja, tipov a trikov, ale občas aj humoru. Posielame pravidelne, raz za občas :) #QualityOverQuantity