Na prelome rokov opäť nastal vo firmách čas pohovorov. Obľúbené zhodnotenie práce za posledný rok a návrh nových cieľov. Plus ich Kejpiaj. KPI. Key performance indicators. 

V danom čase to pre mňa bola téma týždňa. A boli to veru zaujímavé KPI:

  • Tvojim cieľom je spraviť ročný pohovor s podriadenými aj budúci rok . Huh? Veď jasné, veď som tím líder, nie?
  • Požiadavky musíš mať pripravené na 100%. Huh? A čo výskumné témy, chyby, strategický rozvoj produktu?
  • Musíte dodať čo ste sľúbili na začiatku sprintu. Veď práve preto robíte Scrum. Huh? A čo keď klient chce zmenu počas sprintu? 
  • Vaša velocity musí rásť. Huh? A čo tak stabilizovať sa, aby sme vedeli lepšie plánovať a sľúbiť to čo sa dá?
  • Vaša velocity musí byť najmenej 46 story points. Huh???
  • Musíte využívať kapacitu tímu na 100%. Huh? A vies ako vyzerá diaľnica zaplnená na 100%?
  • Musíte naplniť ciele produktu, teda zarobiť viac. Huh? Ale na som vývojár, nie predajca.
  • Storypointy sú fajn, ale predávame hodiny.
  • Spresniť estimáciu. Spresniť!
  • 100% platu dostaneš keď sa budeš snažiť. Huh? Takže budem ťahať nadčasy, aby som dostal to čo mi bolo sľúbené? Možno mi stačí makať na 80% a aj tak mám dosť. Kašlem na to. Aspoň budem mať čas na iné.
  • QA, nesmiete nič pustiť v prvej runde. Určite nie tak plno chýb (toto milujem!)
  • QA musíš nájsť chyby! (Milujem na druhú)

A tak namiesto toho, aby ste s KPI motivovali dosiahnuť funkčný výsledok, učíte ľudí odrbávať štatistiky.

Lebo velocity sa dá zvýšiť tak, že jednoducho všetky storypointy prenásobime dvoma. Bum. 200% ačívment.

Lebo požiadavky Ti odklepne tím, ktorý je za Teba naštvaný na systém, ktorý Tebe PO, nepomôže pripraviť ich správne. A readiness je zrazu green.

Lebo ak Ťa nezaujíma velocity, tak dostaneš hodiny. Zabudni však na predvídateľnosť a spoluprácu.

Kapacita na 100%? Ok, ani jeden šprint však nebude dokončený. Lebo typicky Velocity < Kapacita. A radšej menej dokončiť a dodať, ako veľa rozpracovat a presúvať medzi sprintami.

Spresniť odhady? Aha storypointy nie sú presné, preto hodiny. Preto dlhé mítingy pre stanovenie odhadov. A preto strata časti života.

Musíš nájsť chyby? Vždy sa nájde niečo na okraji priepasti. Aj keď tá reálne nenastane v praxi, načo to testovať? A tak tím opravuje zbytočnosti.

Definujte si správne ciele s pomocou OKR

Všetko by vo firme malo smerovať k spoločnej vízii. Tú je potrebné rozbiť na niekoľko menších a dosiahnuteľných cieľov. Následne identifikovať očakávané výsledky. Potom aktivity vedúce k cieľom. A merať. Pomôcť vám môže aj OKR (Objectives and Key Results) metóda.

 

Identifikujte skutočné príčiny problémov, nie symptómy

Root Cause Analýza je presne nástrojom, ktorý vám s tým pomôže. Existuje viacero metód pre RCA, spomňme napr. 5 Why, alebo Pareto diagram, alebo Causal Loops Diagram.

Príklad nižšie je jednoduchým znázornením brainstormingu, počas ktorého sme s klientom sa pokúsili hlbšie pochopiť nespokojnosť klientov a možné príčiny.

root cause analyza rca

Alebo ďalší príklad analyzujúci nedostatočnú kvalitu.

rca root cause analyza

Diagramy boli nakreslené v ScrumDesk Start! RCADesk.

Ako teda nastaviť KPI?

Aktivity by mali prepojiť ciele s problémami a ľuďmi. KPI by teda mali merať tuhosť prepojenia ľudí, produktov a firmy.

Možno práve preto má väčší zmysel:

  1. Identifikovať problémy a ich root cause príčiny. Nastaviť KPI pre meranie ich odstraňovania.
  2. Najprv si upratať ciele firmy.
  3. Potom upratať ciele produktov tak, aby podporili ciele firmy.
  4. Potom nastaviť ciele tímu tak, aby podporili ciele produktu, spoluprácu v tíme, starostlivosť a podporu členov tímu navzájom, komunikáciu.
  5. Pracujte na vlastnostiach, ktoré nie sú waste.
  6. Merať výstup celku, nie člena tímu.
  7. Výsledok musí napĺňať dohody. Merajte ako sa dohody dodržiavajú.
  8. Nezabúdajte na Kaizen. Ako sa kontinuálne zbierajú, vyhodnocujú a realizujú zlepšenia.
  9. Je dôležitý throughput, time to market alebo dodaná hodnota?
  10. Naviažte KPI tímu na hodnotenie produktu klientmi, používateľmi (napr. cez Net Promoter Score).
  11. QA musí zodpovedať za rovnaké parametre ako tím. Hmm, vlastne v agile by QA oddelenie ani nemali existovať, veď sú súčasť tímu. Či?
  12. Produktový vlastník je člen tímu. Nemôže ťahať iným smerom kvôli svojim KPI.
  13. To isté stakeholderi. Nesmú medzi sebou bojovať kvôli svojim osobným cieľom, ale cieľom firmy. Musia sa spolupodieľať na výsledku firmy. Inak tím roztrhajú v malých vojnách.
  14. Kvalita first. Lebo remove waste!
  15. Vyhodnocujte odstraňovanie problémov identifikovaných v root cause analýze.
  16. Podporujete vzdelávanie a komunikáciu v tíme.
  17. Nastavte si ciele členov tímov tak, aby sa z nich stal interdisciplinary tím.
  18. Nastavte ciele tak, aby sa tím neuzavrel do seba, ale aby tím trápila dodávka celého riešenia aj v prípade, že sa na ňom podieľa viacero tímov.
  19. Častosť dodávok. Lebo často znamená rýchlejšie, obratnejsie, automatizovane, otestovane, priebežne akceptované.