Persona

Zamysleli ste sa nad tým kto zodpovie otázku či produkt funguje? Počas školení je načastejšia odpoveď tester. Niekedy dokonca vývojár, alebo analytik. Niekedy produktový vlastník.

Funkčný produkt je predovšetkým o zákaznikovi, a preto je práve on, kto môže povedať, že požiadavka je funkčná. Mať klienta v tíme sa darí možno v ideálnych XP tímoch. V praxi je však častejšie, že klient nie je na palube. Je preto potrebné popísať kto klient je, aby sa tím vedel vžiť do jeho kože, aby sme sa ním členovia tímu sami stali.

Persona je popisom používateľa, jeho prostredia, práce, hodnôt a motivácie. Cieľom je popísať používateľa tak, že si ho ktokoľvek v tíme vie personifikovať, predstaviť. Táto technika výrazne pomáha vytvárať produkt s jasným zameraním na používateľa.

Persona

Personu môžete ľahko vytvoriť z Value Proposition Canvasu a popisu predstaviteľov. Persona je neskôr referovaná v každej user story.

Persony vytlačte a používajte počas backlog groomingu, prípravy nasledujúceho MVP a počas plánovaní. Šablónu pre personu nájdete na  tejto stránke.